Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av RCE
Det hade varit roligt att få höra vad alla här tycker om Volvos premium strategi samt hur ni tycker att Volvo borde gå till väga för att öka sina marknadsandelar.

Själv tycker jag att Volvo helt klart skall vara en premiumbil, men samtidigt känns helt orealistiskt att Volvo skulle kunna stjäla Audi-, BMW- och Mercedeskunder i en sådan utsträckning så att detta skall vara det primära målet. I mitt tycke måste Volvo satsa på att sticka ut och skapa en ny kategori där de ses som det självklara valet. Volvo är och kommer alltid att vara förknippat med säkerhet oavsett vart i världen man frågar, detta är Volvos hjärta och själ. Jag tror också att det faktiskt är just här som Volvo på allvar kan slå sig in i premiumsegmentet internationellt och på allvar stjäla andelar.

Jag skulle vilja se att Volvo satsade mer på att utveckla den typen av funktioner som erbjuds i "Driver Support" i kombination med stora satsningar på att upptäcka banbrytande sätt för att minska död- och skaderisker vid kollisioner. Något som exempelvis ses som självklara mål torde ju vara fortsatt arbete med exteriöra airbags, nya typer av intriöra airbags, högre hastighet för City Safty samt ökad kommunikation med omgivningen.

Alla de funktioner som idag ligger i "Driver Support" samt nya säkerhetslösningar borde självklart erbjudas som standardutrustning, även om det till viss del strider mot dagens premiumtänk. Jag tror nämligen att det är först då som Volvo på allvar börjar bli ett alternativ på marknader där de idag ses som ett tämligen udda val. Här finns nog också stora möjligheter att växa på tjänstebilsmarknaden.

Det är mina tankar vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av Guligan
Tycker du har en och annan poäng här. Speciellt avseende Driver Support. Det säljs förhållandevis få DS-paket. I alla fall på svenska marknaden. Volvos direkta kostnad för att standardmontera utrustningen är säkert inte särskilt stor. Med en standardisering av Driver Support så går det säkert att pressa kostnad hos underleverantörer etc samtidigt som bilen går att marknadsföra som "aktivt säker" bil. Med detta gjort så finns säkert möjligheten att höja priset något, samt att säkerhetsimagen förbättras!
av llesrof
RCE skrev:Det hade varit roligt att få höra vad alla här tycker om Volvos premium strategi...
Innan jag tycker något om Volvos premiunstrategi så vill jag veta vad den går ut på. Annars är det ju lite svårt att komma med något relevant tyckande.

Vad går Volvos premiumstrategi ut på? Har de en uttalad eller uppenbar strateg strategi för detta?
av RCE
llesrof skrev:
Vad går Volvos premiumstrategi ut på? Har de en uttalad eller uppenbar strateg strategi för detta?
Det är väl ganska uppenbart att Volvos avsikter är att slå sig in och dela marknadssegment med Audi, BMW och Mercedes. Det är ju bara se på de modeller de släpper, sättet att utrusta dem, prissättning, listan kan göras ganska lång. I Vi bilägare kommenterade dessutom Volvo varför man endast hade 2 års garanti och inte längre som de flesta andra bilmärken....Volvos svar blev att de enda konkurrenterna de har är Audi, BMW och Mercedes och så länge de bara har 2 år behöver inte Volvo erbjuda längre.

Syftet med denna tråd var att få höra vad ni andra tror vore det bästa för Volvos fortsatta utbredning och överlevnad.
av llesrof
På så vis? Men det där är väl inget nytt under solen? Redan när Volvo 850 kom snackades det ju om att de skulle vara premium. Min högst personliga uppfattning är att varumärket inte blir "premium" (vad det innebär) bara för att tillverkaren säger så. De senaste 20 åren har ju också "vanligt folk", om man kan säga så, snackat om att Volvo är för dyra och snart kommer ingen ha råd att köpa Volvos bilar. Likväl säljs det rätt många Volvo. Nu tror jag i och för sig att Volvo tappat många privatpersoner som köpare men det har de tagit igen på tjänstebilsmarknaden. Något säger mig att det finns betydligt fler tjänstebilsförare idag än för 20 år sedan. Vanligt folk, alltså undersköterskor, lärare och många andra som inte kammar in minst 35000:- i månaden, kör Kia och sådana bilar idag. Frågan är om Volvo vill ha vanligt folk som kunder eller om de hellre vill profilera sig med kostymklädda projektledare och så kallade beslutsfattare som har segling, ridsport och liknande "vita" fritidsintressen? Det verkar ju för övrigt vara den enda gruppen de flesta varumärken vill förknippas med. Det blir lite som sagans värld - en idealiserad och bättre värld.
Användarvisningsbild
av sthlm
För att Volvo skall kunna vara med och slåss med Audi, BMW och Mercedes så måste dom ha en högre lägsta nivå.
Går man in på "bygg din volvo" och knappar runt så går man från 280.00 till 430.000 när man lagt till det man vill ha.
Volvo verkar leva på tjänstebilarna idag och när dom rullat 3-4 år så kommer dom ut på privatmarknaden.
av llesrof
sthlm skrev:För att Volvo skall kunna vara med och slåss med Audi, BMW och Mercedes så måste dom ha en högre lägsta nivå.
Går man in på "bygg din volvo" och knappar runt så går man från 280.00 till 430.000 när man lagt till det man vill ha.
Volvo verkar leva på tjänstebilarna idag och när dom rullat 3-4 år så kommer dom ut på privatmarknaden.
Vad slutat motsvarande BMW, Audi och Mercedes på när man lagt till den utrustning man vill ha då?
Användarvisningsbild
av sthlm
Dom är inte alls billiga men jag upplever att dom har en högre lägstanivå än Volvo har.
Jag har bara varit inne och kikat runt på VW, BMW och Audi och byggt ihop bilar på skoj så jag kanske har missat något.
En BMW 320GT kollade jag på och den skulle gå på runt 430kkr med lullull och A4 avant 410kkr.
Jag tycker att kvalitetskänslan är högre i en billig Audi eller BMW än i en dyr Volvo idag.
Jag gillar volvo och kör volvo, än så länge...
av llesrof
Vad är det Volvo saknar jämfört med BMW, Audi och Mercedes i grundutförande? VW betraktar jag inte som mer "premium" än Volvo. I så fall kan vi ju börja jämföra med Opel också.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]