Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#777597
De flesta av er raljerar ju som de värsta bittergubbarna. "Det var bättre förr...", "Nytt är dåligt", "Moderna bilar går inte att laga" och "I framtiden skrotas bilarna efter tre år...". Ni är ju för roliga :D Jag tror nästan att ni önsketänker så att ni kan gå omkring och vara bittre istället för att anpassa er :D
#777600
Men dagens bilar har inte samma kvalitets standard som det var på sent 80 tal och 90 talet.
Då hade man en ren försäljningsvinst på bilarna idag är det service reparation som ska få det gå runt.
av *pettson*
#777619
Nix det var inte bättre förr.
Däremot har vi egentligen kommit bra mycket längre i alla typer av lösningar för att vi lärt oss.
Men dom används inte av någon anledning. Det tar oss tillbaka till förr.
Vissa saker har man kommit enormt långt med, tar vi karosseri så är krocksäkerhet enormt utvecklat.
Styvhet och följsamhet i chassie med.
VAGs ide om att överföra vridstyvheten till vindrutan på 80 talet gjorde att rutorna sprack på löpande band. 20år senare är fortfarande vindrutor av samma anledning toppsäljaren. Ytterligaren 13år senare är det lite lite mera dämpat men ändå en storsäljare. För kunden är det ju som får ta dom kostnaderna. Frågan är om det räknas som ett medvetet inbyggt fel när man inte lyckats få det att hålla på 33år?
Tar vi motståndet mot rost är jag inte lika imponerad. Inte ens vårt kära tyska märke som har en enorm garanti och som kunde lagras i botten på poolen du vet, klarar sej ifrån rost. Ja jo.. den garantin gäller ju rost INIFRÅN. Många av bilarna rostar som tyfus utifrån i slutet av garantitiden förstås. Då är det ju kundens problem. Volvo har klarat både rutor och rost galant. Men har sina egna problem med t.ex aludetaljer som ärgar bort för att man inte orkar bry sej. Det är ändå kunderna som får betala när det är dags.

Kikar vi på bränslesystem så har det aldrig varit bra att låta en motor gå lite för fett, särskilt inte i miljö och spartider. Men sedan 1975 är det exakt vad man gjort för att få en katalysator att fungera. Bilen går magert/fett i sinusvågor för att katalysatorn ska fungera som tänkt.
Sedan 1975 har ingen presenterat en ny reningsmetod. Sedan 1975 har ingen presenterat en ny mätmetod istället för lambdasonden.
Är det teknikutveckling på hög nivå så säg? Jodå det som finns har förädlats och så vidare.
Men något nytt under himlen, det är det inte.
Sliter vi av plastkåporna och bortser ifrån den digitala biten i styrsystemet så känner du igen allt under huven sedan 1976 då EGR ventilen kom på automatbilarna. Det är inte egentligen så framåt heller som det framstår. Hell.. inte ens luftpumpen som används till förkatalysatorn var en nyhet när den kom för avgasreglerna. Den fanns redan 1977/78 men då utan katalysatorn på t.ex golf.
Skillnaden var att golfen hade den mekaniskt driven och när den kom i modern tid så var det en elfläkt. Men den fanns och gjorde exakt samma sak som idag. Den blåste ut luft vid avgasventilerna för att få efterförbränning på avgaserna.
Ja såhär kan jag skriva hela dagen om dom *tekniska innovationerna* som redan fanns.

Så jodå det finns gott om innovationer på många områden men inte på basicområdena.
#777632
Ställer vi kanske lite andra krav på bilarna idag?

Idag tycker vi kanske normal körsträcka på en bil är 25kmil, på 70-talet var det kanske 10kmil?

Bussningar skall ta oss mjukt över skarvar och va fasta i kurvorna. På 70-talet diskuterades inte något av det. För att toppa det hela skall tjänstebilsföraren idag åka runt med ett varv eltejp på fälgarna. Det var ett exempel av oändligt många.

JAG tycker dagens bilar är ofantligt mycket bättre än för 30 år sedan, men det kanske bara är jag.

/Martin
av umekille
#777681
Tack för läsvärda inlägg
Skall citera en mekaniker som idag är
i 70+åldern(han sa detta redan för över 10år sen)
" Förr kunde man leta felen med ögat
numer måste man ha tillgång till en massa hjälpmedel"
#777689
llesrof skrev:De flesta av er raljerar ju som de värsta bittergubbarna. "Det var bättre förr...", "Nytt är dåligt", "Moderna bilar går inte att laga" och "I framtiden skrotas bilarna efter tre år...". Ni är ju för roliga :D Jag tror nästan att ni önsketänker så att ni kan gå omkring och vara bittre istället för att anpassa er :D

Det har väl inget mede bitter att göra, att utveklingen går åt slit och släng hållet, det är ju rätt så givet och jag är ganska så säker på att inom et 10-15års period då leasar vi bilarna på 3-5år och sedan mals den ner och vi leasar en ny.

spara tråden så ska du få se att jag har någelunda rätt i mitt påstående.

Jag påstår absolut inet att nytrt är dårligt el så.
#777692
umekille skrev:Tack för läsvärda inlägg
Skall citera en mekaniker som idag är
i 70+åldern(han sa detta redan för över 10år sen)
" Förr kunde man leta felen med ögat
numer måste man ha tillgång till en massa hjälpmedel"
Det säger ju mer om hur benägen han var till att anpassa sig än det säger om bilarna. Gamla bilmekaniker är som musik- och filmindustrin. När konsumenterna kom på att det var rätt smidigt att ladda ned film och musik så vägrade de anpassa sig och stod och lipade och krävde förbud istället för att hoppa på tåget och ta fram en egen lösning.
av umekille
#777873
llesrof skrev:
umekille skrev:Tack för läsvärda inlägg
Skall citera en mekaniker som idag är
i 70+åldern(han sa detta redan för över 10år sen)
" Förr kunde man leta felen med ögat
numer måste man ha tillgång till en massa hjälpmedel"
Det säger ju mer om hur benägen han var till att anpassa sig än det säger om bilarna. Gamla bilmekaniker är som musik- och filmindustrin. När konsumenterna kom på att det var rätt smidigt att ladda ned film och musik så vägrade de anpassa sig och stod och lipade och krävde förbud istället för att hoppa på tåget och ta fram en egen lösning.
Mekanikern jag citerade jobbade med lastmaskiner typ midjestyrda traktorer.
Blev utan gaspedal på en maskin en morgon...tog hela dagen jaga ett lösenord
så datorn i den kunde startas om och den elektriskt styrda gaspedalen kunde göra sitt
jobb igen.
#778547
umekille skrev:
llesrof skrev:
umekille skrev:Tack för läsvärda inlägg
Skall citera en mekaniker som idag är
i 70+åldern(han sa detta redan för över 10år sen)
" Förr kunde man leta felen med ögat
numer måste man ha tillgång till en massa hjälpmedel"
Det säger ju mer om hur benägen han var till att anpassa sig än det säger om bilarna. Gamla bilmekaniker är som musik- och filmindustrin. När konsumenterna kom på att det var rätt smidigt att ladda ned film och musik så vägrade de anpassa sig och stod och lipade och krävde förbud istället för att hoppa på tåget och ta fram en egen lösning.
Mekanikern jag citerade jobbade med lastmaskiner typ midjestyrda traktorer.
Blev utan gaspedal på en maskin en morgon...tog hela dagen jaga ett lösenord
så datorn i den kunde startas om och den elektriskt styrda gaspedalen kunde göra sitt
jobb igen.
Och..? Använder man datorbaserade verktyg är det ju lika viktigt att hålla reda på lösenord och att veta hur dessa system fungerar, som att hålla ordning på sina hylsnycklar. Fortfarande säger detta mer om mekanikern än om något annat.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]