Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
MartinS skrev:
umekille skrev:Idag repareras det sällan en gammelbil utan den körs ner och säljs/skrotas.
Du får gärna utveckla detta. Att bilar som är runt 15 år gamla når skroten är inget unikt för 2010-talet, jag vill nog påstå att så var fallet för 20-30år sedan också. Möjligen är det av andra orsaker nu ändå men livslängden känns ganska lika!?

För övrigt sägs det alltid att 'Med dagens bilar kan man inte mecka själv'. Det sa man för 20 år sedn när 850 lanserades och det verkar väl fungera rätt bra att laga dessa själv? Det enda som ändras är verktygen och kunskapen.
Detta är en intressant del av resonemanget. Mycket grovt sett kan man väl säga, att under en tidigare period försökta man bygga saker som höll länge, men saknade kanske erfarenheten och dessa bilar håller ändå rätt bra, men rostar.... (typ). Senare har man lärt sig att bygga saker som håller nästan hur länge som helst, men också hur man bygger in programmerad livslängd. Tidigare kunde man byta de saker som faktiskt gick sönder utan att det var ett jätteingrepp med stor prislapp, medan nu är det ofta fråga om att byta aggregat till höga priser och/eller med besvärliga procedurer. Kunskapen om hur man bygger mycket hållbara maskiner tillvaratas inte och det går ut över kundernas ekonomi, men gynnar tillverkarna (såklart). Ständigt växande nyproduktion tär på planetens resurser. Bilar kommer nog att bli billigare under en period och kanske tillochmed som sagts ovan bli en "leasingvara", men senare kommer materialbrist och annat att göra dem dyrare igen. Bilverkstäder kan ju få en renässans då...
Skulle säga att det beror på hur bra de europeiska märkena lobbar för ändrad lagstiftning inom EU gällande utsläpp och säkerhet bland annat. Som det är idag ser ju dessa tillverkare till att nivån på vad som är okej är precis under sin egna nivå så att inga billiga indiska 20kkr bilar ska vara möjliga att typa här. Och visst, det är ju trist för alla som vill köpa billiga bilar, men bra för tillverkning och verkstäder här med mera.

Jag tror inte verkstäder kommer försvinna inom dom närmsta 20-30 åren. För vi kommer inte ändra beteende vi som redan kör bil, men nästa generation och dom efter det osv kommer nog tänka och agera annorlunda, precis som alltid.
av *pettson*
Verkstäderna blir kvar. Men problemen ökar för varje dag.
Problemen är att man anställer modulbytare och kallar dom allt möjligt fint, t.ex TEKNIKER.
NOTERA. Det är inte mekanikernas fel. Dom jobbar sällan med nåt som är outside the box i tänkandet och blir inte bättre på det med åren.
Vi gör ett exempel: basen för alla insprutningssystem till bensin utgår ifrån kunskapen om förgasare. Kan du förgasare kan du bränsledelen i insprut. Kan du tändsystemet och bränslesystemet på en förgasarbil med dess mätteknik, ja då kan du grunden i vilket insprutningssystem som helst.
Alla mekaniker på verkstäder därute kan inte insprutningssystemen. Än mindre förgasare. En mycket låg andel vet hur man tex monterar krymplager eller olika typer av skållager.
Än färre kan något seriöst om el. Ytterst få kan ett elschema men elfel ska lösas standardiserat.
Ändå jobbar dom flesta varje dag med modulbyten som fördyrar kundernas leverne.
Man kan byta moduler och hubbar, men inget djupt. För man får inte träna o jobba djupt. Mekaniker ska inte ta eget ansvar. Dom ska bara göra jobb som kunden eller någon annan betalar backjobbet på om det blir nåt. Gör mekanikern egna ingrepp så får egna verkstan betala hans arbetstid om där händer nåt så det är förbjudet.
Nej.. Riktig mekaniker dör ut. Modulbytare kommer att ha en ljus framtid.
Nä, Petsson, verkstäöderna blir inte kvar. Det kommer inet finnas någon anledning att skruva med en ny volvo om 15år, de rullar 3 årutan probs, kanske ett oljebyte i värsta fall, sedan mals de ner.

Har du varit i branchen de senaste 20åren borde du se var det är på väg,
Dagens skärpbilar lär ju inte vara värda reparera om 10 år. Redan nu kan du i princip inte ha en allbilsverkstad utan tex mekonomen som samarbetspartner. Tiden då hammare och skiftnyckel funkade är förbí.... Morgondagens detaljbytar data tekniker kommer knappt vilja bli smuttsiga om händerna.
Nexus skrev:Dagens skärpbilar lär ju inte vara värda reparera om 10 år.
knappast lönt med service annat än motoroljan heller då. Bara att köra på, 10 år eller 20k mil borde vilken bil som helst klara av idag.
Ett eventuellt elektronikfel kan man ju ändå inte förebygga.
av *pettson*
Absolut att jag varit i branschen dom senaste 20åren.
Och jag delar inte din åsikt.
Jag har alltid varit sysselsatt med dom felen som inte finns på dom reparationsfria bilarna. Har alltid lagat det som inte blir fel.
Felen som inte officiellt finns för att man använder premium material och lösningar. Fel som kunde undvikits ibland genom att veta lite, lite om naturlagarna som gäller alla.
Jag har inte varit fastlåst med en kedja runt ankeln och bara bytt olja filter och stift samtidigt som infobladen haglar om alla tekniska framgångar och förträffligheten.

Alla märken hittils jag jobbat med är ogenomtänkta på ett skrämmande sätt, sämre än på 70 talet. Då visste man inte bättre, det gör man nu. Ändå används just sämre lösningar.

Är det framgång att 1980 laga kabelbrott i övergångarna mellan dörr o kaross?
Är det utveckling att 2003 fortfarande ha samma problem?
Senaste bilen av samma märke jag åtgärdat är av 2011års modell.
Dessutom är reparationskablarna av samma sort som dom ursprungliga. Dvs dom är inte flexibla.
Välkommen till teknikens ursprung enligt tv reklamen.

ALLA märken har sina problem, utan modullösningar där krävs både riktiga mekaniker och fordonselektriker.
En låååång tid framöver.
Data som nämns är viktigt. Det är viktigt att ha utrustning. Men kan du inte det fysiska på dina 5 fingrar så finns inget att implementera datorns åsikter på. Det är värdelöst att veta en kod och läsa lösningen när den kan ha 5 orsaker. Idag betalar kunden uteslutningsmetoden för att ingen antingen kan, eller vill felsöka korrekt.
Vågar inte tänka på hur många tusen lambdasonder som byts per år när vacumslangar och katalysatorer är problemet. Men det är bara ett... Exempel.
Mitt i prick!!

Man vet bättre idag man väljer bara att inte tillämpa det. Och varför skulle man, kunder köper ju produkten ändå.
Tror inte bara det är "modultekniker" som inte kan något djupare som är problemet, jag tror många märkesverkstäder småljuger om vad som är problemet bara för att kunna sälja en dyr reservdel. Har själv råkat ut för det, blev lite chockad faktiskt fast jag läst en del om detta i diverse trådar här, trodde inte det var så utbrett. Visst, verkstan där jag råkade ut för det kan ju rent teoretiskt vara ett enstaka dåligt exempel, men tror tyvärr inte det.
MartinS skrev:För övrigt sägs det alltid att 'Med dagens bilar kan man inte mecka själv'. Det sa man för 20 år sedn när 850 lanserades och det verkar väl fungera rätt bra att laga dessa själv? Det enda som ändras är verktygen och kunskapen.
Jag kan slå vad om att man sa samma sak redan när den elektriska startmotorn och hydraulbromsarna kom.

Jag håller fullständigt med vad du säger. Det finns fortfarande hobbyister som mekar och fixar med sina bilar själva, precis som för 20 och 50 år sen. Idag är det helt självklart att man har en OBD-läsare i verktygslådan om man har ambitioner att göra mer med sin bil än att kolla vätskenivåer och byta torkarblad. Inte sällan har man en dator i garaget för att ha nåt att googla på medan man mekar. Programmera insprutningssystem är vardagsmat för många. Däremot är det nog ganska få av dessa som vet hur man ställer in en förgasare. All respekt till er veteraner som kan sånt, men det blir inte direkt fler av er. ;)

Sen jag köpte Skoda har jag kommit in lite i VAG-världen och det finns fenomenalt mycket man kan göra om man har rätt mjukvara (VCDS) och diagnostikkabel. Felsökning, ställa om funktioner som inte ens VAG-verkstan rår på osv. Häromsistens såg jag nån som hade satt in golvbelysning i sin Octavia. Det låter kanske inte särskilt imponerande, men han hade givetvis kopplat in dem på rätt styrmodul och fixat fram menyn i färddatorn så man kunde ställa in hur det skulle lysa. En funktion som egentligen bara finns på dyrare VAG-modeller.

"Såna här moderna bilar kan man ju inte mecka själv". Jo, tjena.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?