- fre 09 aug 2013, 08:29
#777333
MartinS skrev:Detta är en intressant del av resonemanget. Mycket grovt sett kan man väl säga, att under en tidigare period försökta man bygga saker som höll länge, men saknade kanske erfarenheten och dessa bilar håller ändå rätt bra, men rostar.... (typ). Senare har man lärt sig att bygga saker som håller nästan hur länge som helst, men också hur man bygger in programmerad livslängd. Tidigare kunde man byta de saker som faktiskt gick sönder utan att det var ett jätteingrepp med stor prislapp, medan nu är det ofta fråga om att byta aggregat till höga priser och/eller med besvärliga procedurer. Kunskapen om hur man bygger mycket hållbara maskiner tillvaratas inte och det går ut över kundernas ekonomi, men gynnar tillverkarna (såklart). Ständigt växande nyproduktion tär på planetens resurser. Bilar kommer nog att bli billigare under en period och kanske tillochmed som sagts ovan bli en "leasingvara", men senare kommer materialbrist och annat att göra dem dyrare igen. Bilverkstäder kan ju få en renässans då...umekille skrev:Idag repareras det sällan en gammelbil utan den körs ner och säljs/skrotas.Du får gärna utveckla detta. Att bilar som är runt 15 år gamla når skroten är inget unikt för 2010-talet, jag vill nog påstå att så var fallet för 20-30år sedan också. Möjligen är det av andra orsaker nu ändå men livslängden känns ganska lika!?
För övrigt sägs det alltid att 'Med dagens bilar kan man inte mecka själv'. Det sa man för 20 år sedn när 850 lanserades och det verkar väl fungera rätt bra att laga dessa själv? Det enda som ändras är verktygen och kunskapen.