Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linden
Måste bara få tillägga när jag läser om Taxibilar och 40000 mil...
För 2 år sedan åkte jag i en V70 D5 (själv hade jag en 854 93:a vid det tillfället iaf).. Det första jag la märke till vilken fräsch bil!
Kikade på mätarställningen & tänkte denna har bara kört 4000 mil.
Började jag prata med chaffören och det visade sig att han skulle överta bilen privat och den rullat över 40000 mil..

Så allt är inte guld som glimmar.. Det kan vara en V70 osså ;)
av Dykaren
CarMan skrev:
Dykaren skrev:Jag har en D5:a importerad och den har gått 16000mil men den är MYCKET fräschare invändigt än på dom bilderna du visar. Det enda som är något slitet men dock inte skitigt och solkigt är växelspaken samt kopplingspedalen. Min bil kommer från Volvo i Tyskland och jag har full dokumentation samt fulla garantier på milen. Så som sagt jag tycker att den bilen i annonsen ser ut att ha mer mil än vad som uppges.
Ja just kopplings padal & växelspak brukar ju se slitna ut på taxibilarn.... när dom rular 40 000 mil vilsäga.....
Så att på en bil som gått 16000 bil så kan inte kopplingspedalen vara sliten menar du? Jag tykcer du verkar vara en mycket bitter människa, i varenda tråd du skriver i så är det kritik om det som personen lägger fram. Den enda gången du inte kritiserar är när det är diskusioner om Volvo verkstäder utan då höjer du dom till skyarna istället. Så på en taxibil som rullat 40 000mil så är det bara kopplingspedal samt växelspak som är slitna menar du? Allt anant är helt i tip-top skick eller? Du får jättegärna ta mitt chassinr och kolla upp den, är den skruvad så får ju bilhandlaren stå för det dvs jag får massor pengar eller en ny bil. Kan du inte försöka använda en juste ton i dina inlägg eller?

Som i detta svar som du gav mig så istället för att skriva: "Ja just kopplingspedal & växelspak brukar ju se slitna ut på taxibilarn.... när dom rular 40 000 mil vilsäga...." så hade du kunnat skriva tex: -Vanligt förekommande på bilar som gått långt är att just kopplingpedal och växelspak är slitna så kolla upp det.

Mvh Dykaren!!
Användarvisningsbild
av CarMan
jag skriver tydligen på ett sätt som du inte gillar, tyver kan jag inte göra nått åt det.
jag hänger här & skriver som jag gör för att jag tycker det är roligt/trevligt & avslapnande, kan också vara avreagerande ibland.

men vist kunde jag skrivit att just pedal bummin + utsliten bolvmatta vid gaspedalen, sliten ratt & växelspak ofta talar om hur långt bilen igentligen gått, så det är ett bra ställe att börja kolla, när man tittar på bil, oavsett varifrån den kommer.

--------------------
16000 mil är inte så mycke, det är ofta bilar med dom milena paserar "min" verksta, men det är sällan jag ser en bil med utslitna pedalgunnin....

------------------
jag har ingen aning om hur långt din bil gått, & det är inte omöjligt att förra ägaren har haft sådana skor & sådant körsett att han "påförtid" slitit ut dessa saker.
Men jag tycker personligen inte att ordet fräck bil pasar ihopp med utsliten växelspaksknopp & utslitet pedalgummi, men jag har nog fel som i många andra inlägg. 8nej nu skrev jag ju så där igen.)
Användarvisningsbild
av CarMan
Dykaren skrev:Jag har en D5:a importerad och den har gått 16000mil men den är MYCKET fräschare invändigt än på dom bilderna du visar. Det enda som är något slitet men dock inte skitigt och solkigt är växelspaken samt kopplingspedalen. Min bil kommer från Volvo i Tyskland och jag har full dokumentation samt fulla garantier på milen. Så som sagt jag tycker att den bilen i annonsen ser ut att ha mer mil än vad som uppges.
jag kunde lixom inte låta bli att komentera när du beskrev ten typiska Importbilen

Mycket fräch = nylackad fron & vinylglans på instrumentbrädan
bara lite slinen på pedal gunnina & växelspaksknoppen = övremotorfäste av, vibrationer o bromsar, srårar oroligt på spårig väg, samt skrammel vir vär gupp.
mätaren visar presis över 12000 = lägg på 20 till

det här är vardagsmat 6 din beskrivning passar presis in på vad många säger, innan man visar vad dom igentligen har köppt.
-----------------

men jag vet inget om din bil, din kan ju vara super finn.
av Dykaren
CarMan skrev:
jag kunde lixom inte låta bli att komentera när du beskrev ten typiska Importbilen

Mycket fräch = nylackad fron & vinylglans på instrumentbrädan
bara lite slinen på pedal gunnina & växelspaksknoppen = övremotorfäste av, vibrationer o bromsar, srårar oroligt på spårig väg, samt skrammel vir vär gupp.
mätaren visar presis över 12000 = lägg på 20 till

det här är vardagsmat 6 din beskrivning passar presis in på vad många säger, innan man visar vad dom igentligen har köppt.
-----------------

men jag vet inget om din bil, din kan ju vara super finn.
Haha ja jo jag vet precis vad du menar. Men jag är själv "i branschen" så jag har kollat upp bilen. Den spårar inte, inga vibrationer när jag bromsar. Inget vindbrus vid höga hastigheter och det övre motorfästet sitter helt där det ska, heller inget skrammel. Men som sagt inte kan jag vara helt säker på milen så visst skulle det vara intressant att kolla upp den. Jag har kollat alla dom saker som du sa BLAND ANNAT och jag har sett till att få skriftliga garantier på milen så jag är förhoppningsvis hyfsat säker!!
av Dykaren
Just det, fronten är inte nylackad tyvärr (huven är faktiskt lite repig) och vinylglans är det väl i alla begagnade bilar hos handlare. Det luktar faktiskt fortfarande NYTT i bilen och då snackar vi inte lukten av Ahmeds Kennnel&Kebab&Importbilar :)
av Frigge
Dykaren skrev:Just det, fronten är inte nylackad tyvärr (huven är faktiskt lite repig) och vinylglans är det väl i alla begagnade bilar hos handlare. Det luktar faktiskt fortfarande NYTT i bilen och då snackar vi inte lukten av Ahmeds Kennnel&Kebab&Importbilar :)

Vad har du för vin nr på bilen ?
Kan kolla upp den om du vill ??
av KarlMagnus
Fick min bil kollad här på forumet, och som också är import.
Har tackat han som hjälpte mig genom pm (milen stämde)

Angående tillverkningsdatum och första reg så är det en 00, men
är registrerad som 01??

För övrigt helnöjd med bilen, och med en utrustning slår det mesta
när man jämför med svensksålda bilar av samma årsmodell.
Användarvisningsbild
av henka35
M testa bilen och om den är OK så har du ju fått en bil till ett kanonpris.
Om milen verkar stämma och bilen inte har några stora fel så är det ju bara att slå till. Även om priset är lågt...

/Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har en D5:a importerad och den har gått 16000mil men den är MYCKET fräschare invändigt än på dom bilderna du visar. Det enda som är något slitet men dock inte skitigt och solkigt är växelspaken samt kopplingspedalen. Min bil kommer från Volvo i Tyskland och jag har full dokumentation samt fulla garantier på milen. Så som sagt jag tycker att den bilen i annonsen ser ut att ha mer mil än vad som uppges.
Jag har provat en v70 2.4T -02 med en ägare i norrbotten som hade gått 4000 mil och som såg värre ut än denna D5:a. Det beror helt på vem som har haft bilen.

/Henrik
Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]