PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av linkan18
hej
jag har nyss kopplat in min nya varvmätare på min A-traktor duett som har en b18 men tyvärr krånglar mätaren, det som händer är när jag gasar så hoppar inte själva pinnen igång som visar varvtalet för en om ca 1 sek. Allt annat funkar som bakrundsbelysning m.m. det som jag har gjort med inkopplingen är att jag har skarvat dom gamla kablarna som satt på min andra varvmätare. färgerna på den nya ser ut så här: orange, vit, röd, svart samt signal kabeln som är vit. Oranga, vita och den röda har skarvat ihop på den gamla mätarens kablar förrutom jord har jag satt direkt i plåten. det som jag har gjort med signalkabeln på den nya mätaren är att jag har skarvat ihop den med den gamla mätaren. Ja jag har ställt in på 4 cylindrig.

här är mätaren jag köpte: http://www.creatix.se/autogauge-5-stepp ... lim/3219-0

är sjukt tacksam för svar// Erik Lindquist
av linkan18
det står ju: passar till bilar med separata tändspolar "eller" elektronisk tändning så den ska passa på min A-traktor för den har separat tändspole.
av Amarace
FInns två fel, dina skarvar och kablar, eller varvräknaren i sig. Dra en ny signalkabel från tändspolens minus (1) direkt till varvräknaren, är det likadant då så får du testa den på en annan bil, likadant då så är det varvräknaren.
Dra fö säkerhets skull även en ny pluskabel.
av Henke3
det står:

"Passar på bilar med separata tändspolar eller elektronisk tändning.
Det krävs alltså ett fördelarlöst tändsystem."

antar att du har fördelare på din bil?

nu kanske Amaraces tips löser det ändå....
av linkan18
Amarace: Aaa ska testa det men det konstiga är att den rör ju på sig efter en stund när jag har gasat.
Henke3: När det att det krävs ett fördelarlöst tändsystem så menar dom det med elektronisk tändning, så det det räcker med att ha en tändspole som i detta fall jag har.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]