Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rillan
Har en S80 -99, 2,9, som drar över litern i snitt. Har rullat 21 000 mil.
När jag startar kallt, går varvet upp 1600, för att sen gå ner till 1100.
Det stinker bensin runt bilen. Medelförbrukning 1,1 - 1,2 l/mil.
Bilen drar inte mer när jag kör 130 än om jag kör 90.
Vid jämn fart, och lite uppförsbacke, när man vill öka gaspådraget lite,
så händer ingenting ! Den har tappat orken. Om man fortsätter gasa, så
växlar han ner och kommer som ett spjut. Detta är tydligast när det är varmt ute.
Har bytt spjällhus, tändstift, luftfilter, lambdasond och nyligen var jag på
volvoverkstan och det enda de kunde se var att värdena på luftmassemätaren
låg på nästan 30 men rekomenderas vara kring 15. Ingen felkod dock. Men jag bytte den ändå.
Är det nån som upplevt nåt liknande ? Eller har nåt tips ?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Kallstartsanrikningen gör att motorn varvar upp första sekunderna efter start, alltså inget fel.
Användarvisningsbild
av frasse4
Min gamla 960 fick jag som lägst ner till 0,99 så förbrukningen är nog inte onormal i ditt fall. Den ska ju inte varva 1100 på tomgång när den är varm, men antar att du menar att den går ner lite när den är kall. Vill minnas att min varvade runt 500-550 rpm på tomgång, dock var det ju en tidigare version av motronic på den...

Vet du att den har gått bättre tidigare?
av Rillan
Jag har bara ägt bilen i 1½ år och den har dragit mycket hela tiden. Den drar ju egentligen inte, utan bensinen går rakt igenom. Det stinker bensin när man startat. Tomgångsvarvet blir bra när den är varm. Men mitt största problem är att den håller på och småhackar när det är varmt ute. Den går bättre på vintern. Är det nån som provat att blanda i E85 ? Det borde ju åtminstone bli billigare att tanka.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Att blanda i E85 hjälper inte för att "reparera" en bil med problem. Man måste börja med att reda ut varför den hackar.
SEN, kan du blanda i lite E85, de flesta styrsystem klarar en inblandning upp till ca 50% innan "Long time fuel ratio" / "Short time fuel ratio" börjar sticka iväg och generera felkod / tänd motorlampa.

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]