Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
#777096
Idag repareras det sällan en gammelbil utan den körs ner och säljs/skrotas.
Många köper en ny bil då den gamla börjar behöva översyn.
Nybilsförsäljningen har ökat.
Sämre marknad för iordningställda bilar som är i 20års åldern.
Hur påverkar det framtiden?
Varsågod diskutera fritt i ämnet :-)-)
av rid54
#777111
Skulle tro det, faktiskt. Trenden verkar vara att tillverkare jobbar enligt Microsoft-principen och vill ha sina tekniska lösningar hemliga så att man låser brukaren till en märkesverkstad. Till slut kanske bilägandet blir som att "köpa" ett datorprogram eller ett operativsystem; man betalar för en slags användarlicens, men får inte göra något med prylen. I förlängingen kanske man inte får köra på vägar som inte finns i bilens navigeringssystem. Att meka själv eller låta en icke-märkesverkstad peta på bilen kommer inte att uppmuntras. Det blir veteranbilsexperter i fria verkstäder och stora märkesverkstäder för resten. Bilar äldre än 6 år kommer endast att kunna hållas i drift med organdonationer, när reservdelstillgången stryps för att hålla uppe nybilsköpen.... Kanske... :wink:
#777112
rid54 skrev:Skulle tro det, faktiskt. Trenden verkar vara att tillverkare jobbar enligt Microsoft-principen och vill ha sina tekniska lösningar hemliga så att man låser brukaren till en märkesverkstad.
Snarare Apple principen, där man vill låsa in användare till en enda levernatör av hårdvara, Microsoft Windows kan man ju köra på 100-tals olika leverantörers hårdvaror som dessutom är kompatibla.
#777118
USA har en extremt mycket mer långt gången slitochslängtillverkning av bilar, det är bara att kika dit så har vi framtiden. Verkar finnas hyfsat med bilverkstäder där, men kanske är marknaden ändå svagare där för sånt?
av rid54
#777159
VolvoB20 skrev:
rid54 skrev:Skulle tro det, faktiskt. Trenden verkar vara att tillverkare jobbar enligt Microsoft-principen och vill ha sina tekniska lösningar hemliga så att man låser brukaren till en märkesverkstad.
Snarare Apple principen, där man vill låsa in användare till en enda levernatör av hårdvara, Microsoft Windows kan man ju köra på 100-tals olika leverantörers hårdvaror som dessutom är kompatibla.
Verkar som det gick att förstå vad jag menade, i alla fall.... :D
#777308
rd350 skrev:Nya bilar är aldeles för billiga.... Räkna hur många timmar man fick jobba för en ny 850 när den kom och jämför med dagens v70. Då är det mindre intressant att reparera en lite äldre bil.
Volvo 850 kostade som en genomsnittlig årslön när den kom ut, alltså runt 220000:- år 1992. En Volvo PV kostade också ganska exakt en genomsnittlig årslön. 2011 var medellönen 348000:- och vad kostar en V70? Man får väl en för runt 250000:- va..?

Sunschrem... du har ju redan två trådar som berör samma ämne som denna tråd.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
#777323
umekille skrev:Idag repareras det sällan en gammelbil utan den körs ner och säljs/skrotas.
Du får gärna utveckla detta. Att bilar som är runt 15 år gamla når skroten är inget unikt för 2010-talet, jag vill nog påstå att så var fallet för 20-30år sedan också. Möjligen är det av andra orsaker nu ändå men livslängden känns ganska lika!?

För övrigt sägs det alltid att 'Med dagens bilar kan man inte mecka själv'. Det sa man för 20 år sedn när 850 lanserades och det verkar väl fungera rätt bra att laga dessa själv? Det enda som ändras är verktygen och kunskapen.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?