Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde den berömda tabben att jag slet isär inre drivknuten när jag bytte spindelled på vänster sida. Blev lite extrajobb att få ihop knuten med 6 kulor då spåren är snedskurna. Nu till saken. Jag köpte två spindelleder trots att det inte är nåt glapp på högersidan, tänkte byta båda men pga extrajobbet med knuten så har jag bara hunnit byta på ena sidan. Det konstiga är att till den ena spindelleden så följde mutter, två bult och även drivaxelbulten. Men i den andra kartongen saknades drivaxelbulten. Är det så att denna bult bara följer med till spindelleden på vänstersidan för att den drivknuten lättare hoppar isär om man inte lossar drivaxeln från navet eller har de helt enkelt missat att lägga i den bulten i ena kartongen? Vore intressant att få veta detta och även smidigaste sättet att byta spindelled utan att knuten hoppar isär, spännband eller??

Obs, det är INTE biltema grejer.
Hej Slammer.

Jag lyckades också nyligen med att dra isär inre drivknuten. Jag ledsnade total så det blev bärgare till verkstan. Jag trodde att jag spänt upp tillräckligt med band och rep men icke.....
Jag skulle byta både länkarmar och spindelleder och så vitt jag minns fick jag med drivaxelbultar till båda spindellederna.

/BM
Det finns flera här på forumet som lyckats plocka ihop den inre knuten. Det är väl enklast om du plockar bort hela drivaxeln från bilen och får rätt arbetshöjd, så du kan klura ut hur IQ-testet skall monteras ihop. :wink:
Jackson,
Om du läst inlägget ordentligt så hade du kanske noterat och jag plockade ihop knuten själv och BMs bil åkte till verkstaden :D

Lättast är att plocka bort hela drivaxeln samt inre damask, göra rent från gammalt fett, plocka bort inneringen från axeln (sitter med en låsring) och sedan ha knuten löst på bänken. Grova skärningen mot smala skärningen i med kulorna (bra med en medhjälpare) knacka till med gummiklubba, på med drivaxel och damask och fetta in ordentligt. Byt även drivaxeltätning i lådan när du har allt borta.

Mvh
Hej igen Slammer. Sorry för sent svar. Har jobbat mycket den senaste tiden och inte kollat forumet.

Teknikern på Volvo lyckades rädda både knut och drivaxel. En sak som inte hör till ämnet är att teknikern uppmärksammade att det var för mycket olja i växellådan i samband med att han tog ur drivaxeln ur lådan. Han hade bilen plant och det rann ut en hel kaffekopp i oljemängd. Teknikern tyckte det var jättekonstigt att det var för mycket olja i lådan och undrade hur någon kan ha lyckats fylla på så mycket olja.

Men men, nu rullar trotjänaren igen.......

/BM
Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars.[…]

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]