Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orxen
Hej!
Min bil har inte låtit bra senaste tiden men något annat har alltid kommit emellan och nu är det försent att köra till verkstaden... :oops:
Häromdagen var den konstig, när jag startade den så dog den efter typ 5 sekunder. Läste på en tråd att det kunde vara antennringen och avhjälpas med att använda en annan nyckel. Det funkade! Tjoho.

Men det glada varade inte så länge. Efter en kort tur dog motorn när jag körde. Då köpte jag ny antennring för att pröva det men det funkade inte. Misstänker nu starkt att det är kamremmen som är av. Vad tror ni? Kan det vara något annat?

Har inte överdrivet många kronor så jag skulle helst fixa grejerna själv så mycket som möjligt. Inget jätteavancerat förstås men även om jag som ni märker inte är någon fena på bilar så gillar jag att bygga och fixa så jag är inte rädd för verktyg... bara inte kommit till bilområdet ännu :)

Tacksam för svar.
Hälsningar
Lotten
Användarvisningsbild
av darkien
kamremmen kan du enkelt se om den är av om du lättar på kåpan över remmen bästa vore att läsa ur felkoder o se vad de ger kan lika va kamaxelgivare relän tändkablar rotor lock etc etc etc som spökar
av Tommty
om kamremmen gått så har du en helt del mer än att bara skruva av att göra.
ventilerna har då slått i toppen och måste bytas ut.

Detta ser du som sagt enkelt genom att ta bort plastkåpan och kolla om det finns nån rem där.

Annars så finns det hundratals fel som kan göra att en bil inte startar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är kamremmen av så hörs det... Såvida man inte är döv så klart, då är det ju inte svårt. Men det rasslar och smäller något fruktansvärt och man kan riktigt höra hur ventilerna kröker sig...
Nu har jag iofs aldrig varit med om kamremsras på en vitblockare, därimot en rödblockare 16v, men det är ju samma princip.

Hur som, en brusten kamrem är inget man "tror" man har, för det hörs...
av Orxen
Tack för svar! Nej, det är inga fyverkerier när jag startar bilen så kamremmen är nog inte av trots allt.Puh! Får fortsätta felsöka.
/ Lotten

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]