Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Självklart ska du sänka trycket för bättre åk- och ljudkomfort. Själv kör jag efter (bil)tillverkarens rek lägsta nivå för tom bil dvs 2.1 fram och 2.3 bak. Brukar pytsa på lite om det vankas långresa med full last. Däck 205/55-16. Vilket tryck som passar dig är ju en smaksak som bara går att prova sig fram till. Du kommer att märka när det blir för svajigt. Jag gled runt på 1.5 i samband med en pyspunka för ett tag sedan - det var för lågt och blev ganska obehagligt på motorvägen. (Jag hade även släppt trycket på motsatt sida.) Vet ej hur mycket det berodde på att det var RWD.
Edit: Ha alltid en separat tryckmätare i bilen för att dubbelkolla/verifiera och som referens.
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
Att bara diskutera däckstryck utan att hänvisa till fälgstorlek och däcksbredd känns som att fråga hur långt ett snöre är.
TS frågar efter komfort och inga krav på prestanda.
Grunden är då att välja en fälg som ger så maximal höjd på däcket och vill man sedan minimera förbrukning ett lättrullat däck som är smalare.
Som exempel rullar mina odubbade vinterhjul mjukare och med lägre förbrukning än sommardäcken, vinterdäcken är 205/60*16 och sommardäcken 225/50*17.
Vissa diskussioner känns ologiska när man väljer "stora" fälgar som med breda däck och sedan pumpar dem maximalt för att minska förbrukning med någon procent, men även slitage pga att de blir betydligt dyrare.
Så TS, välj hjul med hög profil och bredd enligt minimum för bilmodellen så får du bra komfort utan att behöva gå ned i lufttryck. Lågt lufttryck gör däcken svajiga så jag skulle inte gå under de rekommenderade miniminivåer.
brigadeiro skrev:Jag tycker att man gör det för lättvindigt att säga att man ska följa tillverkarens rekommendationer, eftersom de ju är väldigt otydliga.

[CUT]

Min däcksdimension är 205/55 R16.
Jag tycker dekalen på sidan av bilen är tämligen lätt att tolka :-). En person si, flera personer/lastad så, och ECO en sista. Det är bara att välja :-). Jag hade inte gått under 1 personlastningen iaf, jag tycker styrningen blir sämre kring 2, då vet man att det är dags att pumpa däck (och det bara på 70-väg till jobbet, men det är 17").

Nä, jag håller med den som säger att du skall välja andra dimensioner på däcket. Gå ner till R15 så finns det säkert X/65 som passar, blir garanterat mjukare och säkert tystare (så spar du säkert bränsle ändå, trots att du inte vill :-) )
Att du blir rekommenderad 2,5 av däck handlare/volvo handeln är för att runt detta bör du ligga

säj att jag råder dej att 1,5 är OK
Sedan 1 år senare så kommer du in och dina däck är utslitna pga felaktigt /för lågt däcktryck så kommer dom flesta att hävda att pga min inrådan så har dina däck slitits ut i förtid inget någon vill vara med om

Det är mer o mer så att man får betala/får ovett för sina råd som man ger (på jobbet) och då vill man vara på den säkra sidan i alla lägen för att slippa framtida diskussion om att rådet kan ha gett dåliga konsekvenser

Kör med det du tycker är bekvämt men gå inte under 0,5 från av däcktillverkarens rekommenderade tryck
För i en undanmanöver situation i "panik" så kan ditt däck ge dej en resa du sent kommer att glömma :-O)

Sedan så skiljer det mycket mellan olika däck och fabrikat om stommen är hårdare tex ett W klassat däck har mycket stabilare stomme en ett H klassat däck vilket gör att man kan ställa sig fråga har du rätt däck till din bil vad det gäller hastighets klassning ett däck med högre hastighets klassning är inte fel men kan ge dig en stötigare färd än nödvändigt

Ett Pirelli/Continental däck kan upplevas hårdare än ett Michelin/Goodyear
Så vad har du för fabrikat och hastighets klassning på däcket på din bil idag?

Om du tex skall ha ett V däck så kan du ju gå ner till ett H däck och få en mer komfortabel resa men ändå hålla rekommenderat däcktryck för säkerhetens skull

Tänk bara på att bilen är helbils godkänd så det är inte lagligt OK om dom kollar bilen och se bara till att inte köra fortare än vad däcket klarar av i sin klassning beroende på vad du har och kommer att välja vid ett ev byte

Lite mycket på en gång kanske men jag hoppas du förstår vad jag menar
Annars får du fråga ;-//

//Gooose
gooose skrev:
Kör med det du tycker är bekvämt men gå inte under 0,5 från av däcktillverkarens rekommenderade tryck
//Gooose
Som många sagt tidigare i tråden.. går man under lägsta rekommenderat kan man få problem inte bara med slitage utan även med väghållning och grepp. Hur kan du rekommendera 0,5 under lägsta rekommenderat? Vad har du för extrainformation om däck och lågt tryck som vi andra missat?
Tack för alla suveräna kommentarer! Måste säga att jagrullar.se känns som det bästa forumet jag använt... :-)

Jag kör med Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16. Just nu med 2,1 på alla fyra däcken. Kanske borde tänka på att ha högre där bak som Dpblad nämnde. dissonans, ska kolla Goodyears rekommendationer.

gooose, bra att du nämner det där med hastighetsklassningen. Tyvärr tror jag att jag har V-däck, vilket känns onödigt. Känner mig lite lurad av Vianor eftersom de menade på att det inte är någon märkbar komfortskillnad mellan V och H, men efter viss efterforskning så verkar det som att de hade fel. Till nästa däckköp ska jag se till att hastighetsklassningen också blir rätt.
joel80 skrev:
gooose skrev:
//Gooose
Som många sagt tidigare i tråden.. går man under lägsta rekommenderat kan man få problem inte bara med slitage utan även med väghållning och grepp. Hur kan du rekommendera 0,5 under lägsta rekommenderat? Vad har du för extrainformation om däck och lågt tryck som vi andra missat?
Har ingen xtra info på något sätt
Jag rekommenderar INTE 0,5 under tillverkarens info utan jag skriver gå INTE under 0,5 från rek värdet
Om 2,5 är rekommenderat så mao inte under 2,0 TS frågande om 1,8 är Ok vilket jag därmed avråder ifrån med denna text eller hur

Sedan så kan jag erfarenhetsmässigt säga att så många som kör runt med både 1,8 ner till 1,5 i sina däck utan att ens veta om detta är skrämmande
mer en 60% av dom jag gör service på kör med för lågt tryck i sina däck

Men vad är för lågt ? enl rek är det för lågt men just denna bilägare kanske vill ha just detta tryck pga komfort

Så 1.8 Kg är mer vanligt än man kan tro att folk kör runt med
Att tex köra runt med 1,8 kg i sin V60 med 235-40-18 är rent ut sagt katastrof och inget ovanligt
Sedan så skall klagas det på att dom slits fort
Nä det må vara snyggt på parkeringen sedan så skiter många i resten och så har man inte råd med däck med kvalite och köper Nankang eller liknande skit däck och sedan då klagas det på dålig styr respons och väg ljud då 2 däck är av god sort och 2 av tveksamt märke

Ja ja hjulet är i rullning i alla fall

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Extra load-däck som är vanliga på Volvo, förutom att de väl alltid sitter med 225-50-17 med 98 istf 94 i hastighetskod samt 215-55-16 på 60-modellerna - de borde väl ha hårdare stomme för att hålla längre/tåla mer last och därmed vara marginellt men ändå mindre bekväma?/PH
Kör alltid med några hekto mer än rekommenderat lägsta. Däcket blir svagare i sidan med för lågt. Men som nämnts, det är inte trycket som i huvudsak gör komforten, utan profilen. Mer luftkudde mellan fälg och vägbana = bättre komfort. Fortfarande var min gamla xc90 bäst, med 235 mm och 65-profil och 17 tums fälg. Rena ballongdäcken, men förbannat bra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]