Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Multi
God kväll!

Mitt första inlägg om min första Volvo också :lol: . Jag har köpt en V70 årsm. 2004 med en turbo som jag kört 300 mil redan under 5 veckor :shock: .

Jag har läst en del olika symptom om bilen med tex. magnetventil, bajonett skruv, spjällhuset etc etc.

Min första fråga:
Gummibälgen som sitter bakom kylet tror den kommer från intercoolern ÄR väldigt kletigt med gammal olja vilket jag inte tror att det ska vara så. Den känns även som den har smält eller håller på att smälta. Vad kan det vara som gör det kladdigt? Ska poängtera att jag mest kört bilar med V6 och V8 motorer utan turbo.
Bilen går bra och inga hack eller bludder.
Alla svar och idéer mottages.
Hej och välkommen! :)
Spjället på din bil är BOSCH spjället så det lär inte ge dig så mycket bekymmer som Spagetti spjällen.
Ang magnetventilen så är denna stackare inte mycket till problem heller. Den är lite av en förbrukningsvara verkar det som. Den kostar bara en femhundring och är lätt att byta. Sitter på luftfilterburken lätt åtkomligt.
Banjonippeln är del av vevhusventilationen, och det är bra att kolla att vevhusventen fungerar regelbundet. Fungerar med det s.k "ballongtricket" som finns att läsa om på forumet. Använd sökfunktionen.
Gummibälgen du nämner, kommer från IC, och ska ju förstås inte vara kladdig. Kan det kanske kommit från oljestickan?
av Multi
Jackson75 skrev:Hej och välkommen! :)
Spjället på din bil är BOSCH spjället så det lär inte ge dig så mycket bekymmer som Spagetti spjällen.
Ang magnetventilen så är denna stackare inte mycket till problem heller. Den är lite av en förbrukningsvara verkar det som. Den kostar bara en femhundring och är lätt att byta. Sitter på luftfilterburken lätt åtkomligt.
Banjonippeln är del av vevhusventilationen, och det är bra att kolla att vevhusventen fungerar regelbundet. Fungerar med det s.k "ballongtricket" som finns att läsa om på forumet. Använd sökfunktionen.
Gummibälgen du nämner, kommer från IC, och ska ju förstås inte vara kladdig. Kan det kanske kommit från oljestickan?
Hej och för svaret!
Ska bättra mig på att svara fortare:).

Magnetventilen provade jag koppla bort en dag och tyckte bilen gick bättre. Ang. smutsen som är vid IC slangen har jag inte kollat upp men får göra det till helgen om det kan komma från oljestickan.
Återkommer när jag kollat upp till helgen.

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]