Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Köpte en S80 2,5D -01 för några månader sedan.

Ibland när jag kommer t.ex fram till en rondell och får bromsa, så när jag så att säga ska gå in i rondellen så driver inte automaten.
Det är precis som om den hamnat i neutral. Då ligger jag upp den i neutral och sedan när i driven igen så fungerar den igen.
Det händer bara ibland. När jag har kört mycket en dag kan det hända en gång den dagen men sen kan ta det ta en, två veckor tills nästa gång.
Och någon gång har det kommit flera dagar i rad.

Hur ni någon konkret tanke om vad det kan vara?

Med vänlig hälsning
Magnus
Kan vara en uppgradering av mjukvaran som behövs. Den så förhatliga neutralitetskontrollen
som inte tagits bort på din bil. Den mjukvaran levererades i din bil från fabrik, men de flesta har tagit bort den
med uppgraderingen.
Så kanske är det läge med en Total Uppgradering av din kärra,
I stället för en uppgradering av enbart lådan, troligen samma pengar för det.
Kostar runt 800-1000:- ca ......?!
Art.nr: VO 30677 038 hette den åtminstone när jag gjorde den.
wissel:
Intressant. Inget jag hört talas om innan faktiskt men så har jag inte haft Volvo på länge. :D
Ska kolla upp det.

rid54:
Jag har också funderat på om det är oljenivån som är för låg så att det skvalpar när man bromsar in och svänger lite.
Har tyvärr inte haft tid att kolla på det men tänkte ev göra det ikväll.

Tack för era idéer.

Mvh Magnus
Kom ihåg bara att motorn skall var varmkörd(30 min.) sedan stanna o växla igenom bilen
i alla lägen. hela tiden bilen igång....
Tomgång på förstås, nu kollar du nivån som först.
Bilen igång förstås, eljest får du riktigt fel på stickan.....
Färgen skall var ljuuusröd som blaskig hallonsaft.
Min har varit så i flera år nu, ofta när jag bromsar ner för en sväng eller dylikt så är det 3:ans växel som inte går i utan det slutar driva,fortsätter jag att gasa så blir det en jävla smäll,gasar jag inte så går växel i så småningom,kärvande solenoid till 3:ans växel? ny olja i lådan för 1,5 år sen , spolad efter konstens alla regler, nivå ok osv osv.
wissel: Japp, förfarandet kan jag :)

Kaxe: Jag är inte helt säker på att det är isolerat till 3:ans växel på min. Jag har visserligen inte tänkt på vilken hastighet den växlar ner till 2:an i.

Mvh Magnus

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]