Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jackson75 skrev:Lossa elanslutningen för spridaren på den relevanta burken så slipper du plåga katten
Tjena Jackson,

Vart sitter den, och hur ser den ut?
Fuelrailen som sitter på motorns framsida (under plastkåpan), har 5st spridare. Du lossar kontakten, genom att trycka ihop fjäderclipset och drar kontakten rakt upp.

(Du kan se en bild på en spridare till höger i bild ... :D )
Jackson75 skrev:Fuelrailen som sitter på motorns framsida (under plastkåpan), har 5st spridare. Du lossar kontakten, genom att trycka ihop fjäderclipset och drar kontakten rakt upp.

(Du kan se en bild på en spridare till höger i bild ... :D )
Man bockar o tackar, ska prova det.

Och nu förstår jag vad din bild är, coolt. :-)-)
Nexus skrev:nä inte sätter du fyr på bilen men katten kan ju riskera brinna sönder och den är ju som sagt inte gratis byta...
Kollade runt lite på det världs vida internet nätet och fann följande:

Överhettning av katalysator

Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna och reglerar bränsleinsprutningen för att katalysatorn skall fungera optimalt, vilket den gör vid sin arbetstemperatur. Om lambdasonden är felaktig och rapporterar fel värden eller om insprutningen till motorn fungerar dåligt, kan detta orsaka att oförbränt bränsle hamnar i katalysatorn med överhettning som resultat. Detta kan i sin tur leda till att kärnan smälter av den höga temperaturen. Inträffar detta är katalysatorn helt ur funktion och bör därför bytas snarast.

Det där låter ju faktiskt inte så där super bra......... :shock:
haha nä och det är precis det alla har berättat för dej och du ville ändå inte riktigt lyssna på dom
har du redan demonterat kåpan över tändstiften så är det en skruv med 10mm skalle som du lossnar till tändspolen så det är inget jobb som tar över 30sek
hollan skrev:haha nä och det är precis det alla har berättat för dej och du ville ändå inte riktigt lyssna på dom
har du redan demonterat kåpan över tändstiften så är det en skruv med 10mm skalle som du lossnar till tändspolen så det är inget jobb som tar över 30sek

Ok, ok, ok...OK!

Jag tar väl och gör det då.......

Det är väl själva fan att man inte ska få ha sönder sin kat i fred här..... :D
Andreas2012 skrev:
hollan skrev:haha nä och det är precis det alla har berättat för dej och du ville ändå inte riktigt lyssna på dom

Ok, ok, ok...OK!

Jag tar väl och gör det då.......

Det är väl själva fan att man inte ska få ha sönder sin kat i fred här..... :D
+ 1 där Andreas.....
Freddie
wissel skrev:kom å tänka på den tiden när man "fyllde" avgassystemet med bränsle för att sedan slå på tändning o motor....herr-j-ar vilken smäll i avgassystemet..som Jönssonligan o dynamit Harry....skitkul i Visby innerstad kl.01:00.......
Var det därför du tvingades flytta därifrån? :D :-)-)
Jackson75 skrev:
wissel skrev:kom å tänka på den tiden när man "fyllde" avgassystemet med bränsle för att sedan slå på tändning o motor....herr-j-ar vilken smäll i avgassystemet..som Jönssonligan o dynamit Harry....skitkul i Visby innerstad kl.01:00.......
Var det därför du tvingades flytta därifrån? :D :-)-)
Jo det var nog bidragande..... :oops: :P
Sådär ja, FIXAT!

Guuuuud va skönt det är när motorn går som den ska, och inte som om den har ett epeleptiskt anfall....
Men dom på Volvo sa att har väl en tändspole dött så följer de resterande snart efter, ska köpa in mig på en eller två extra tror jag, som kan få vara i bakluckan, så man slipper köra omkring med en motor som låter som en disel med sprucken topp.

Passar samtidigt på att tacka för råd och tips, detta forum är helt enkelt bäst.

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]