Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÄmTe
Vilka skivor skall man köpa? (v70 -08)Måste finnas bättre än Volvos originalskivor som jag fått utbytta en gg på garantin och behöver bytas igen nu, pga av att dom är "skeva"....
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag har vparts skivor och belägg bak, dom är helt okej. Kört 2000mil, inte så farligt med rost på heller. Fram satte bosch carservice på några skitskivor och belägg som är skeva och dammar fan.
Användarvisningsbild
av Jackson75
bensinskalle skrev:Jag har vparts skivor och belägg bak, dom är helt okej. Kört 2000mil, inte så farligt med rost på heller. Fram satte bosch carservice på några skitskivor och belägg som är skeva och dammar fan.
Framvagnsdetaljer vill liksom inte riktigt vara på din sida, bensinskalle! :-)-)
av d98josu
ATE skivor har hög kolhalt och dammar inte så mycket (kolhalt = mindre rost). Finns på rhoox.com eller http://www.bildelaronline24.se/ för bra pris. Vad gäller bromsbett tycker jag att brembos belägg biter mer än ATE, trota att de har samma frictionsrating kalla. FF resp FE.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kolla på mister auto dom har pangpriser på bremboskivor. Köpte biltemas sportbromsskivor och greenstuff belägg på min st4 trimmade 9-5 när jag ägde den. Grymt nöjd med den kombinationen
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jackson75 skrev:
bensinskalle skrev:Jag har vparts skivor och belägg bak, dom är helt okej. Kört 2000mil, inte så farligt med rost på heller. Fram satte bosch carservice på några skitskivor och belägg som är skeva och dammar fan.
Framvagnsdetaljer vill liksom inte riktigt vara på din sida, bensinskalle! :-)-)
Nä fyfan :-(O) :mrgreen: Extra störande att det var firma som la på dessa grejer också...

Men somsagt, mina skivor/ belägg från vparts har fungerat fint för mig i alla fall!
av soscar
ÄmTe skrev:Vilka skivor skall man köpa? (v70 -08)Måste finnas bättre än Volvos originalskivor som jag fått utbytta en gg på garantin och behöver bytas igen nu, pga av att dom är "skeva"....
Hade själv byte av nya skivor 4 ggr av Volvo på garantin inom ± 1 år, pga av att de "slog sig" och blev skeva. Tog bilen till en annan Volvo verkstad där de konstaterade att hjullagren fram var utanför toleranserna. Lager, lagerhus och skivor byttes och det har inte varit några bekymmer efter det på över ett år och nästan 3000 mil. Även om bilen var trevlig att köra innan de byttes, blev den avsevärt bättre efter bytet av lagren.

Kolla därför hjullagren om skivorna blir "skeva" ofta.
av ÄmTe
Tack för alla tips mm, skall kolla igenom och sedan bestämma mig :lol:
Det där med 4x byte verkar ju inte så bra.... och särskilt inte om det skulle visa sig att det har varit hjullagren hela tiden även på min bil?
av Emilh
ÄmTe skrev:Tack för alla tips mm, skall kolla igenom och sedan bestämma mig :lol:
Det där med 4x byte verkar ju inte så bra.... och särskilt inte om det skulle visa sig att det har varit hjullagren hela tiden även på min bil?
Jag köpte på mister-auto.com, Brembo, ska montera i veckan men det var oerhört prisvärt med två skivor för nått på 800, köpte 4 belägg för halva priset också. Tog under veckan att få det levererat. Har kört Brembo förut så jag känner mig säker på att bli nöjd med dessa
Volvo car UX

+1

Bilen offline

Startade om bilens modem då kicka det ig&ari[…]

Min 745 GLT 16V -88B

Vi pratade i en annan tråd om utrustning som[…]

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]