Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malish
Hur vet man om bilen SKA vara försedd med nivomat? finns det något enkelt sätt att se det?

Tycker min 855a hänger lite med röven (dvs mindre avstånd mellan skärmkant och däck än grannens identiska 855a) men verkar inte sitta sänkfjädrar på den. så min undran är om det kan vara så att de nån gång bytt från nivomat till vanliga stötdämpare men låtit original fjädrarna vara kvar (bör då sjunka ibak eftersom nivomat fjädrarna väl är mjukare)
alt om de bytt till fjädrar från en sedan (som också bör vara mjukare än till kombi)
Det sista är väl troligast, men lika bra att fråga om det går se om det ska sitta nivomat egentligen.

tycker iofs den är lite lägre ifram också men även där med osänkta fjädrar. kanske bara är så att fjädrarna är gamla och trötta?
märker ingen slingrighet i väghållningen eller så. dock ett knakande/knäppande i framvagnen vid inbromsning och ivägkörning från stillastående, men just det tror jag beror på att jag har en glappande bussning till krängningshämmaren. (det vet jag att jag har)
av AnkaN7893
Nu antar jag att du inte har awd.

Men lägg dig under bilen och kolla. En nivomaticdämpare är betydligt grövre en en vanlig

så här bör den se ut på din, dock utan sprinten som går igenom nedre fästet.
http://www.ipdusa.com/uploads/images_pr ... e_3870.jpg

Fjädrarna är supertunna bara söka på diametern på orginalfjädern tror den är 1.1-1.3 cm någonting sen gå ut och mäta.

Om den är låg och du har vanliga stötdämpare så kan dom vara tog slut ochså
av pompe90
Malish skrev:Jag vet att det sitter vanliga dämpare på. Men kan de bytt från nivomat eller passar det inte alls så?
det kan ju vara så att man kanske har gjort en fuling å satt på beggade vanliga dämpare på utan att byta fjädrarna från nivåmatic fjädrar till vanliga.

eller så är någon fjäder brusten eller dylikt :???:
av Malish
Ja, det är det jag funderar på. om man satt på vanliga dämpare istället för Nivomat men inte bytt fjädrarna.
Ingen fjäder är brusten vad jag sett.

Så frågan kvarstå, finns det något sätt att visuellt se om det ska sitta nivomat på den?
av Henke3
antingen mäter du fjäderdiametern eller så kollar du produktskylten vid batteriet.
Där står en kod för dämpare och fjädrar bak som kan översättas om man har VIDA eller VADIS.
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]