Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
Hej!

Jag undrar vad ni tycker om prisnivån på följande bil:

XC90 3,2 AWD Summum aut MY09, uttagen 2008-07.
RTI
RSE
Digital-TV
Premium Sound
7-sits
Inscriptionklädsel
AC tredje raden
BLIS
Taklucka
Elstol passagerare
Nivåsensor larm
Hastighetsberoende servo
Bensinvärmare m tidur

Bilen har gått drygt 4000 mil och har hela tiden ägts av Volvo.

Handlaren vill ha 279000:- inkl 2 års garanti. Säljs av en Volvohandlare.

Är priset OK, eller är det lite högt?

Tack på förhand för input.

Mvh
Fredrik
av llesrof
Spontant känns det högt, men det gör ju det mesta hos en bilhandlare. Den är välutrustad och har få mil och förmodligen full dokumentation. Sånt kostar. I den prisklassen känns ju några tusenlappar hit eller dit inte så petigt. Högt pris kan tyckas men rimligt om den är kanonfin. Jag tillhör den kategori som hellre betalar lite mer och får exakt vad jag vill ha än att letar lägsta pris.
Håller med föregående att det kändes högt men samtidigt är den välutrustad. Om du letar bilar med denna utrustningen är det bara börja förhandla. Är du den typen som klarar dig utan TV, RTI, Inscription, BLIS osv så betalar du ju för sånt du inte egentligen behöver/vill ha.

Men eftersom Volvohandlaren har ägt den hela tiden tror jag du har en fördel i förhandlandet.
Ex: I vanliga fall har dom ju bytt in bilen och värderat den till en summa, säg 100 000:-, sen sätter dom ju ett högre pris, säg 130 000:- så att dom ska tjäna pengar på den bilen. När du kommer och ska köpa den så krymper ju deras vinst, 30 000:-, ju mer du pressar dom.
I ditt fall finns ju ingen sån gräns, sen om det är till en fördel vet jag inte men det känns så.

Vet inte hur det fungerar med demobilar och sånt som sen säljs efter nått år. Betalar handlaren bilen när den är ny och tas i bruk som demobil eller är den bara beställd "gratis" och sen säljs billigare efter några år? Vem står för den förlusten i så fall?
Användarvisningsbild
av Its1more
Tacka för input båda!

Jag ska tillägga att den inte ägts av handlaren, utan av Volvo Personvagnar i Göteborg.

Jag är inte i direkt behov av all utrustning, men det är alltid trevligt. Jag kan tänka mig att eventuella framtida problem kan lösas enklare om Volvo själva ägt bilen.

Det som jag reagerar på är att bilpriser.se sätter ca 219000:-. Sen får man kanske lägga på lite för utrustningen, säg 30000:-. Då hamnar man på 250000:-. Det kanske finns viss prutmån ändå...

Om den finns kvar när jag kommer hem från semestern så får vi se hur det slutar.

Återkommer i ärendet.

Man kanske kan få vinterhjul med...;-)

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Funk
Spontant låter det rätt dyrt med tanke på hur kall en 3.2 rimligen borde vara på den svenska dieseltörstande marknaden. Och det är inte heller den roligaste motorn, vare sig sett till prestanda eller bränsleförbrukning. Dock går den mjukt och jag mår inte illa när jag kör företagets MY-06 , men den drar nära på lika mycket soppa som vår XC60 T6...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Its1more
Funk skrev:Spontant låter det rätt dyrt med tanke på hur kall en 3.2 rimligen borde vara på den svenska dieseltörstande marknaden. Och det är inte heller den roligaste motorn, vare sig sett till prestanda eller bränsleförbrukning. Dock går den mjukt och jag mår inte illa när jag kör företagets MY-06 , men den drar nära på lika mycket soppa som vår XC60 T6...

/Thomas
Tack Thomas!

Ja, det är nog lite i överkant.

Jag kör knappt 1000 mil per år och kör diesel idag (se signatur). Jag är redigt less på det. Jag letar efter en XC90 bensinare och då är det bara 3,2 pch V8 som finns från -09 och framåt på XC90. Jag vet att många säger att den är tråkig och törstig, men det är inte något som jag tror kommer bekymra mig nämnvärt. Jag räknar med att den kommer dra minst 1,5, kanske 1,7-1,8. Jag vill ha en bekväm, tyst och säker familjebil. Min snitthastighet brukar ligga mellan 28 och 30 km/h mellan tanknkngarna idag och körsträckan kommer inte ändras.

Nog är det väl ändå så att de flesta barnsjukdomar är borta på MY09...?

/Fredrik
Its1more skrev:Jag är inte i direkt behov av all utrustning, men det är alltid trevligt.

Det som jag reagerar på är att bilpriser.se sätter ca 219000:-. Sen får man kanske lägga på lite för utrustningen, säg 30000:-. Då hamnar man på 250000:-. Det kanske finns viss prutmån ändå...

Man kanske kan få vinterhjul med...;-)

/Fredrik
Känner igen mig där. Självklart vill man ha fullutrustad men behöver man egentligen det.
Typ navi, grymt nice att ha och snyggt men hur ofta används den. Och man hittar en fristående för under tusenlappen som är bättre och billigare/enklare att uppdatera. Plus att men har ju en gratis i telefonen som duger.

Jaa jag tycker du ska vara stenhård o pruta för glatta livet. Hur länge har den legat ute på annons? Som Funk skriver så är det kanske inte populäraste motoralternativet..

Vinterdäck ser jag som en självklarhet i Sverige, speciellt om man köper från en handlare...
av llesrof
S.t.r.a.n.D skrev:Håller med föregående att det kändes högt men samtidigt är den välutrustad. Om du letar bilar med denna utrustningen är det bara börja förhandla. Är du den typen som klarar dig utan TV, RTI, Inscription, BLIS osv så betalar du ju för sånt du inte egentligen behöver/vill ha.

Men eftersom Volvohandlaren har ägt den hela tiden tror jag du har en fördel i förhandlandet.
Ex: I vanliga fall har dom ju bytt in bilen och värderat den till en summa, säg 100 000:-, sen sätter dom ju ett högre pris, säg 130 000:- så att dom ska tjäna pengar på den bilen. När du kommer och ska köpa den så krymper ju deras vinst, 30 000:-, ju mer du pressar dom.
I ditt fall finns ju ingen sån gräns, sen om det är till en fördel vet jag inte men det känns så.

Vet inte hur det fungerar med demobilar och sånt som sen säljs efter nått år. Betalar handlaren bilen när den är ny och tas i bruk som demobil eller är den bara beställd "gratis" och sen säljs billigare efter några år? Vem står för den förlusten i så fall?
Jag är rätt säker på att de, som resten av företagsvärlden, kör med interndebitering. Är det Volvos huvudkontor som ägt den eller bilfirman? Bilforman behöver nödvändigtvis inte ha så mycket med dem att göra bara för att de säljer Volvo.
av Kryss70
3,2 tråkig?
Jämfört med turbo-bil så är det ju inte direkt konstigt.

Drivlinan är törstig, och det lär multipliceras i en XC90.
Vidhåll i prutningen att det är utrustningskombinationen som lockar, men att motorn drar ner intresset.
Är inte mycket för XC90, men jag kan tänka mig att den är långt över gränsen för vad trevlig innebär :-)-)
Jag har fått reda på att beg vinterhjul ingår. Dubb/friktion okänt. Skick okänt.

5mm kvar på sommardäcken.

Vad är rimligt att prita hos en handlare idag? Vilka argument brukar man använda om bilens skick är OK, men prisbilden är lite hög?

Tack på förhand,
Fredrik

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]