Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

+ ännu mer. :D
Alla fall var på Volvo och köpte den dära packningen med sil för 72kr (nr 30731212) som dom hade hemma och skruva loss kamställningsventilen och blåste i lite bromsrengöring som fick ligga lite och sen lite 5-56 och la dit packningen och skruva tillbaka allt, hittade inte min elmätarapparat som jag förlagt nånstans så jag kunde inte mäta nån ohm tyvärr men nu lite mer rengjord och med sil så hoppas jag på att den håller tiotusen mil till. Vi får se. Volvokillen sa att det kan bli elektroniskt fel i den oxå som nån skrev så jag håller tummarna, den har ju gått bra 60 mil så konstigt elektriskt fel som uppstår för att försvinna...
Bild
Ser nu att piggen inuti har samma läge som förra bilden... ja vet inte om det hjälper nån men så såg ventilen ut alla fall.
Bild
Ny packning med sil på plats. :P
Titta längst ner i bild så finns förgjorda spår och skruvhål för en andra kamställningsventil på den andra kamaxeln, finns det volvos med två kamställningsventiler, eller är det ifall motorn monteras spegelvänd eller nåt?
Oj, här har de hänt grejer. Inte vart och läst på ett tag. Jag har mätt min kamställningsventil igen och den visade strax över 4 Ohm, så det verkar inte vara felet (mätte med en skitmultimeter förra gången och klantade mig förmodligen dessutom). Ventilerna verkar dock vara ganska känsliga för skit, så en ny packning med sil kanske inte är helt dumt.. Nu går jag dock i funderingar på om det är kamsensorn som är dålig/paj. Har inte hittat nått bra sätt att kontrollera den ännu (förutom att köpa en ny och montera då).
Bilen lägger samma felkoder (P0013 o P1332) lite då och då.. Så inte riktigt löst än..

P.S Om jag inte har helt fel (?) så är det rätt som du antar semmelman att det finns plats för en kamställningsventil på andra kammen också och det beror på att sugmotorn (utan turbo) hade kamställningsventil på insugssidan istället.

// Jacob
Ja nu har jag kört ett par hundra mil eller så under varierande förhållanden och motorlampan har inte tänts nån gång, inga felkoder alls, jag tar det som att felet är avhjälpt, förmodligen hjälpte rengöringen av motorn/oljefälla samt kanske den nya packningen med sil att nåt skit håller sig utanför denna delikata manick.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05