Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cary
Efter ett besök hos johnnype går nu bilen perfekt i sommarvärmen. Den mannen har mycket kunskap om ettor och nollor och kopierade innehållet i min cem till en annan med diverse magiska trix. Imponerande! Nu ska den få bekänna färg under en längre resa, men så långt verkar allt toppen.
Användarvisningsbild
av johnnype
cary skrev:Efter ett besök hos johnnype går nu bilen perfekt i sommarvärmen. Den mannen har mycket kunskap om ettor och nollor och kopierade innehållet i min cem till en annan med diverse magiska trix. Imponerande! Nu ska den få bekänna färg under en längre resa, men så långt verkar allt toppen.
Hoppas den sköter sig nu och problemet är löst. Det vore lite intressant om du kollade felkoder när du kört en stund utan problem så det inte ligger något kvar och bråkar i bilen.

Vi var så inne på att koppla tillbaka i bilen att jag glömde fråga om du skulle aktiverat någon finess som saknas i bilen? :) Det går ju även i efterhand via en dator nu när vi har din bils PIN-kod.
Användarvisningsbild
av johnnype
Kloge skrev:Hittade ni något fel på den gamle cem?
Nej, vi kopierade ju bara över till en annan beggad CEM så nu kör han på den. Den gamla har han kvar som souvenir.
av cary
Efter en dagstur på 45 mil, med solstekta parkeringar emellanåt, kan jag bara konstatera att allt funkar som det ska! Väldigt skönt :) ! Att hitta felet på den gamla måste man nog vara väldigt envis och kunnig för att göra, johnnypes lösning var genial (men inget för oss vanliga amatörer).
av m2c
Ursäkta att jag kapar tråden, men vilka funktioner kan man aktivera i bilen enbart via mjukvara?
Vore intressant att höra :)
Användarvisningsbild
av johnnype
m2c skrev:Ursäkta att jag kapar tråden, men vilka funktioner kan man aktivera i bilen enbart via mjukvara?
Vore intressant att höra :)
Man kan aktivera (för den som inte redan har) t.ex:

Farthållare (+montera knappar)
Färddator
Timerstyrd kupeventilation (Välj tid på dagen då du vill att bilen ska vara vädrad)
Restvärmare (värma kupén på vintern utan motor på, utnyttja restvärmen i kylsystem. Igentligen en Taxi funktion)
...
etc etc, går att googla fram en lista på vad Volvos CarConfig innehåller.
...

Till och med ljusstyrningen som sitter på Xenon bilar går att aktivera bara man monterar sensorn på bakaxeln, sen montera strålkastare och köra.. MED justerande lampor för att inte blända mötande.. som så ofta diskuteras på forumet.
Trasig motorvärmare/slangvärmare

På motorvärmarmodellen du har stå[…]

Hej, Fick denna felkod idag, och "motor serv[…]

Volvo car UX

+1

Bilen offline

Startade om bilens modem då kicka det ig&ari[…]