Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mihpan
Halloj!

Det var ett tag sedan tråden var aktiv, så jag hoppas att ni ser frågan ändå :)
Jag upplever ett klonk varje gång jag ska växla från D till R och vice versa. Hörde häromdagen även vid nedväxling (i D) vid låg fart i en rundell, att de klonkade till. Vaf-n kan det vara? :) Kör en V70N, -08, 175hk, automatlåda, ingen triptronic.

Hur gick det till slut? Vad vidtog du för åtgärder?
Uppskattar besked tillbaka. Tack på förhand.

Ha de gott så länge!
Användarvisningsbild
av milfshake
Jag har ännu inte gjort någonting. Serva bilen i oktober förra året och han sa att det är ingen fara, men att en spolning vore bra under nästa säsong (den som vart nu då). Men jag upplevde att ljudet försvann när jag tog ut den i våras efter avställningen, däremot hör jag ett mekaniskt ljud när man växlar från D -> R, samt vice versa varje gång jag ska parkera, dvs när bilen är varm. Upplever det dock inte som något missljud.

har tyvärr inte mer än så
Användarvisningsbild
av Andreas2012
milfshake skrev:däremot hör jag ett mekaniskt ljud när man växlar från D -> R, samt vice versa varje gång jag ska parkera, dvs när bilen är varm. Upplever det dock inte som något missljud.
Precis så har jag också, och jag vet inte om det ska vara så eller ej, men det stör mig inte nämnvärt och detta ljud fanns både innan och efter jag bytte växellåds oljan.

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]