Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamandersen
Tjena, har en 850 SE 2.5 från 95, fick den av min svärfar tills jag kan köpa mig en bättre bil.
Den har rost runt alla hjulhus och på bakluckan, men när jag säljer den vill jag få så mycket som möjligt för den.
På vänstra hjulhuset finns även ett hål av rost. Är det värt att slipa ner lite rost, spackla över och lacka för en billig peng. Ökar värdet på bilen så mycket att jag går plus? Tänkte mig biltema spackel och lack.

Tack för alla svar, har nyss fått körkort så är inte särskilt duktig på bilar över lag.

Bild
av Rådlös
Om du skall sträcka dig så långt att du tänker låta lackera om bilen, så skall du absolut inte bara spackellaga. Då är det svets och nya skärmkanter som gäller. Och "billiga pengar" i bilsammanhang finns knappast om man förväntar sig något varaktigt.

När skärmkanterna ser ut så där så är det massor av små hål rakt igenom plåten. Det finns så kallad ekonomiplåt för att reparera sådant. Hur är bilen för övrigt? Har du kollat under mattorna efter mer rosthål? Vad har Bilprovningen sagt i senaste besiktning? Hur långt har den gått? Har du gjort ett kompressionsprov?

Bara ett klargörande: Att ha körkort innebär inte att man automatiskt "blir en fena" på bilar och bilteknik. Det får man skaffa sig själv genom ett idogt intresse och massor med övning. Mycket går att läsa sig till i handböcker och annat, men praktiken är grunden för all sådan kunskap.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Adamandersen
Tack för svaret. Men tänkte mer att ta bort den synliga rosten bara, och lacka så att det smälter ihop med den gamla lacken, och polera ihop skillnaden. Det borde ge nån tusen mer när man säljer bilen för all den rosten sänker värdet ganska bra.
av Uninium
Visst,nu har du fått den gratis och då är ju allt en förtjänst.Men du får på sin höjd 5-10tkr för bilen med rost eller fullagade skärmkanter.

Och undra om inte norsk krom är "snyggare" än skärmkanter med en annan nyans av sprayfärg.
av *pettson*
Dom flesta uppskattar mer att se vad man köper. Dom flesta undviker fusklagningar helt enkelt.
Rostslipning och sprayfärg gör ingen glad alls. Det med eller utan spackel är tattarlagningar man förbannar. Det kostar dej lika eller mer än du tjänar på det hela. Förmodligen vill ingen köpa alls när dom upptäcker övermålningen.
Den enda vettiga lösningen är att leta på två friska skärmar i rätt färg via blocket eller skrotarna. Två friska skärmar kan göra den värd lite mera, thats it.
av AnkaN7893
Rådlös skrev:Det är väl en metalliclack? Det är omöjligt att lacka något som blir osynligt mellan gammal och ny lack. Det är hellackering som gäller.

Njae nu har du lite fel, men ska han ha ny skärm så får han måla med dörren och ibland halva stötfångaren om det är en riktigt knölig färg.

Det målade blir blankare så han får polera hela bilen ordentligt efter :)

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]