Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnkaN7893
Hej.

Skall demontera tankamaturen på fredag och behöver då ha en relativt tom tank. Imorgon skall jag ut och åka en bra bit och behöver då tanka bilen, vilket jag alltid gör om jag ska ut och åka en bit då bränslemätaren inte fungerar.

Hur tömmer jag då ur den eventuella soppan som är kvar. Skulle uppskatta att det är 20 liter körbart kvar i tanken ( kan lika gärna vara 10 eller 30) och skall köra ungefär 20-25 mil imorgon.

Rent tekniskt sett behövs endast ena tanken tömmas, så funderar på om man skall koppla loss kopplingen mellan tankarna och sen dra igång pumpen så fyller man den tanken jag ej skall rota i, fungerar teoretiskt men praktiskt?
Borde kunna koppla på en slang på bränslefiltret och bygla relät eller pumpen och tömma det den vägen?

Slanga den går inte då det sitter nått expansionkärl uppe på hela skiten så man kommer bara dit

Någon annan ide?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Lucif3r skrev:Jadu... borra hål i tanken? :mrgreen: :mrgreen:

Det enda jag kan komma på är väl typ det du sa, koppla på slang på filtret och bygla pumpen så den pumpar ur bensinen. Låter som det smidigaste alternativet.
Kan man inte bara lossa slang i motorrummt o hälla ner i en dunk medans man har nyckeln i läge 2?
av AnkaN7893
Lucif3r skrev:Jadu... borra hål i tanken? :mrgreen: :mrgreen:

Det enda jag kan komma på är väl typ det du sa, koppla på slang på filtret och bygla pumpen så den pumpar ur bensinen. Låter som det smidigaste alternativet.
Så satans trångt bara men lutar åt detta.

Sunschreem skrev:
Kan man inte bara lossa slang i motorrummt o hälla ner i en dunk medans man har nyckeln i läge 2?

Det är ju ett bränsle rör, men retur slangen skulle rent tekniskt sett fungera ochså :)
av Henke3
skall du ta ner tanken är 20L inget problem att ha kvar....
Men varför inte tanka lite mindre när du är ute och åker?

edit: missade att mätarn var kass.
Du skriver att du skall jobba i ena halvan.
hur vet du vilken halva, har du mätt upp bägge armaturerna innan?
av AnkaN7893
Henke3 skrev:skall du ta ner tanken är 20L inget problem att ha kvar....
Men varför inte tanka lite mindre när du är ute och åker?

edit: missade att mätarn var kass.
Du skriver att du skall jobba i ena halvan.
hur vet du vilken halva, har du mätt upp bägge armaturerna innan?

Har gått loss med multimetern;)

Skall göra en service lucka! Jag har turen att mätaren är paj i den delen där pumpen sitter, min pump gnäller lite så förr eller senare kommer den att hänga sig med, lika bra att ha en lucka färdig då :)
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]