Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter7705
Hej , sitter det hydrauliska eller mekaniska lyftare i min motor ? 2.5t 2007 . Några säger olika men vilket är rätt egentligen ? Min tickar ju som en gammel b18 vid 5ans cylinder . Ja , jag har rätt olja i motorn a5b5 0w30 från Volvo . Har läst att läckage vid grenrör kan låta som ett tickande pga bultarna skruvar upp sig ? Motorn har gått 8000 mil och jag har gjort 3 oljebyten och en invändig motortvätt och även haft i wynn's tillsats för lyftarna utan positivt resultat . Vad mer kan jag göra för att slippa det förbannade tickandet ? Jag är tacksam för svar .
Användarvisningsbild
av Jackson75
Och det är inte spridartick du hör?
av peter7705
Nej , det är inte spridar tick . Det tickandet jag hör kommer uppe från ventil kåpan och följer varvtalet .
av tomsa
Hydrauliska ventiltryckare väl
Mekaniska finns väl inte i nån motor med överliggande kam?????
I modern tid alltså
Användarvisningsbild
av Magnus308
peter7705 skrev:Nej , det är inte spridar tick . Det tickandet jag hör kommer uppe från ventil kåpan och följer varvtalet .
Ta den största skruvmejseln du har och sätt metalldelen mot någon metalldel på motorn och plastdelen på skruvmejseln håller du mot örat så det blir ett stetoskop, Du kommer att kunna lokalisera var ljudet kommer ifrån ganska snabbt.
Testa detta och återkom..
Användarvisningsbild
av helgonet1
tomsa skrev:Hydrauliska ventiltryckare väl
I modern tid alltså
Jo. Volvo S80 årsmodell 01 har mekaniska lyftare, vilket jag anser märkligt men har hört att de ska vara ganska slitstarka enligt vissa här på forumet. Min gamla mercedes hade hydrauliska lyftare vilket var tystare och bättre och den motorn hade gått 30000 mil menast min S80 hade gått 16000 då. Den tickar men det är spridartick man hör, nåt man får lära sig och leva med om man inte vill lägga ut ca 2000:- på nya. Nu är det inte spridartick enligt TS.
av tomsa
helgonet1 skrev:
I modern tid alltså
Jo. Volvo S80 årsmodell 01 har mekaniska lyftare, vilket jag anser märkligt men har hört att de ska vara ganska slitstarka enligt vissa här på forumet. Min gamla mercedes hade hydrauliska lyftare vilket var tystare och bättre och den motorn hade gått 30000 mil menast min S80 hade gått 16000 då. Den tickar men det är spridartick man hör, nåt man får lära sig och leva med om man inte vill lägga ut ca 2000:- på nya. Nu är det inte spridartick enligt TS.
Där ser man.
Hur justeras dessa?
Shimsbrickor i "hatten" på tryckaren modell B23?
Användarvisningsbild
av helgonet1
tomsa skrev:
helgonet1 skrev:
I modern tid alltså
Där ser man.
Hur justeras dessa?
Shimsbrickor i "hatten" på tryckaren modell B23?
Vet inte men det låter troligt. Har iofs inte hört nåt annat än shimsbrickor på modernare bilar med mekaniska lyftare. När det gäller Volvo S80, S60 och V70 (utgår från att det är samma) så behöver inte de justeras (som jag nämnde tidigare) då kvaliten ska vara bättre än tidigare Volvo. Vart lika förvånad som dig då jag utgick ifrån att de var hydrauliska på dessa bilar också ?:-/ Tji fick jag :mrgreen:
av tomsa
Kan inte komma på nåt annat sätt att ställa spelet eftersom det knappast finns plats för justerskruv etc som på en stötstångsmotor.
Känns ganska udda med mekaniska i så nya motorer när jag håller på att skruva ihop en amerikansk V8 stötstångsmotor från 1970 som har hydrauliska lyftare :D

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]

Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg