Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikC70
#774683
Hej

Som så många andra härinne så har jag strul med min miljölampa - eller det är väl inte lampans fel utan något annat som inte vill vara med!
Bilen är tjejens S70 från -97 med 2.4L 20V och 170HK rullat 34000mil. Går hur jämnt och fint som helst, inte en ryckning mellan 950 och 5000rpm.

Har letat efter information härinne och felsökt hela vakuumsystemet med startgas, bytt den slangen alla glömmer på sidan av insuget för den var av och EVAP-ventilen för den gamla var kass.
Rengjort gasspjället och tomgångsmotorn samt anslutningarna på trädet.
Kollat funktionen på EGR-vakuum klockan och den verkar hel och pumpen snurrar fint när man suger i ledningen och simulerar öppning av ventilen.
Ryckte LMM kontakten och då gick bilen betydligt sämre så den borde vara hel.
Det enda jag kan tänka mig att jag missat är oljefällan, fast det ryker inget ur oljelocket på motorn. Ska kolla den i morgon men är det så vanligt att den går sönder?

Mätt främre och bakre lamdasonderna och fick inget värde alls från den främre så den är bytt mot en pirat från feltema - nu är det säkert flera som säger jag är jättedum men gjort är gjort :roll:
Därefter nollade jag boxen och starta.
Mätte sonderna igen och fick 1,18-1,25 volt på den främre och 0.81-0,77volt på den bakre, varierade med varvtalet.
Tidigare fick jag endast 0.81volt på den bakre.
Har även gjort service på bilen med syntetolja, nya stift, rotor och fördelare samt luft och oljefilter

Nollade bilen och körde 27km innan jag åkte in på bilprovningen för ett försök och fick följande värden
HC 250
CO 6.0
CO2500 5.0
Lamda 0.82
BLEV LITE TRÖTT!!

Nu till det lite intressanta - tjejens bror har pillat med bilen förut och plockat bort lampan till motormiljöindikeringen för han kunde inte få den att sluta lysa och då gick den inte igenom besiktningen, DET var ca 2010-11 tror hon :-)-)
Vet inte hur han fått den igenom besiktningen med tanke på avgas-värden men kanske går att fula igenom på något sätt??
Men satte dit den när jag började felsöka!
Funderar lite över om katten kan ha gått sönder av dålig blandning under längre tid?
Men dom gamla stiften var väldigt vita så då borde den väl gått snålt ?
Kan 2 lagom stora vakuumläckor tillsammans med kass främre lamda ge rätt blandning - borde inte den chansen vara 1 på miljonen?
Kan väl tillägga att på originalbesiktningen för en månad sen var lamdavärdet för högt 1.10 men dom andra värdena var OK! Kan det vara så att den gått i något safemode i flera år och klarat besiktningen?

Ska läsa Felkoderna i morgon så får vi se vad dom säger!

Under tiden så kanske det är någon som har lite konstruktiv kritik att komma med?
OCH Ja jag vet att man ska läsa koderna först men är skönt att veta att man kollat det uppenbara.
Användarvisningsbild
av taxi
#774696
Ja, du har ju redan konstaterat vad du gjorde galet :D
Oftast klagar den på nåt konkret som du får veta för några hundringar. Så återkom med felkoder så får du nog bra hjälp här!
av *pettson*
#774708
Iof är det ju inte biltemas fel att du inte kan köpa rätt sond. Dom har inte rätt sond åt dej. Det fungerar inte med en universal eller en märkesanpassad i från stället ifråga på din bil. Nåt som det skrivits kilometervis med text om.
Fixa läckorna, fixa RÄTT lambdasond med rätt nummer, så blir det bra sen.
av HenrikC70
#774795
Hej igen!

Helt rätt där pettson! Jag har vart och köpt och monterat en ny Bosch sond med rätt nummer men felkoderna kvarstår tyvärr :(
Får p0131 low voltage bank1 sond 1
Får p0130 o2 sensor bank1 sond1

Men nu får jag 0.5 volt på den främre sonden och 0.0 på den bakre enligt kodläsaren
Rev bort den bakre sonden och upptäckte att den är en skarvad universalsond och skarven hoppade isär när jag tog ner sonden.
Nu ska jag löda om alltihopa så får vi se om den fungerar sen.

Ska väl tillägga att den bakre sensorn blinkade till i kodläsaren när vi var ute och körde - troligen glapp alltså :idea:

Förresten har ni sett att det finns fina OBD2 läsare att köpa på teknikmagasinet som man kopplar till Mobilen via bluetooth?
Funkar kanon.

Men några fler vakumläckor tror jag inte jag har men ska väl aldrig säga aldrig :shock:
av Rådlös
#774842
Pettson: En fundering bara, sondkabeln kan ju vara skarvad av någon som av lättja inte vill dra om hela kabelvägen. Vederbörande har tyckt att det blir lättare att skarva på en ny sond, kanske en originalsond (?) än att dra kabeln hela vägen. Och HenrikC70 säger ju att det var dåligt gjort och lossnade när han tog sig an felsökningen. Det tyder väl på att någon med ofullständiga kunskaper har varit där?
Kablar och elektronikmontage har jag god erfarenhet av, 25 år, men inte just syresensorer. Dock har jag läst någonstans på något forum att man inte skall skarva kablarna till dom. Vad är din åsikt om detta?
av HenrikC70
#774845
Hej igen

Nu är bilen besiktigad med blankt papper :-)-)

Den bakre sonden var glapp i skarven så den skickade ingen signal till ECM, märkligt att detta inte generar någon felkod typ "saknar bakre givare"
Det enda som visade sig i OBD-läsaren var att den främre givaren inte jobbade som den skulle kod- P0130

Den främre sonden är en Bosch sond med rätt nummer och kablage utan skarvar.
Den bakre är en Biltema universalsond med skarvat kablage däremot så har jag lött skarvarna, den förra killen använde kabelskor och tejp.

Fick lamda värde 1.0 på bilprovningen och HC 22 allt annat var 0.0 - kanon tycker jag med tanke på att den gått 34100mil

Programmet som vi körde heter "Torque" finns på android-market för 25kr om jag fattade min kompis rätt.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]