- tis 30 jul 2013, 22:42
Ojdå, här har vi en som tar i mer än till och med jag brukar göra, dessutom med versaler och utan huvudsats, bisats, kommateringar och det som krävs för att en text ska bli begriplig.
Till skillnad från dig har jag mycket goda erfarenheter av Volvo, efter innehav av 2 V50-dieslar och då med den franska 1,6 litersdieseln. Utmärkta bilar med minimala ägarkostnader och låg förbrukning, dessutom trevliga att både köra och att åka med. Däremot har jag aldrig lämnat mina bilar till de stora auktoriserade märkesverkstäderna, av typen Bilia. Det har jag heller aldrig gjort med andra bilmärken som jag kört. Ofta är den här typen av missnöje verkstadsrelaterat och har inte så mycket med bilen att göra. Många bilar, inte minst de tyska prestigemärkena har och har haft allvarliga motorproblem, t.ex. BMW:s 2-litersdieslar (även om jag klarade mig), VAG:s TSI-motorer, rostproblem på Mercedes osv. Jag har haft samtliga dessa bilmärken + Alfa, Citroen osv. Några av de mest problemfria bilarna har varit gashydrauliska Citroen, som har tålt oerhört mycket stryk och många mil, ungefär som jag upplever min nuvarande V50 2012, men den är för ny för att kunna bedömas långsiktigt. Kör V70 D3 2011 i jobbet och den är även den en alldeles utmärkt bil, snål (manuell), problemfri och bekväm.
Det finns mycket myter om bilar - en av de mest spridda är myten om tyska och japanska bilars kvalitet. Jag har sett vevstakslager från en Toyota Avensis som vid 9000 mil varit helt slut och det är inte konstigt med tanke på det tunna godset i de motorerna, borde knappt hålla för en trampcykel, men ändå så tror många att det är "världens bästa bil". BMW:s kamdrev på de fyrcylindriga 2-litersdieslarna sliter ut kamkedjan i förtid med motorras så tidigt som 13-14.000 mil och då talar vi om de senare modellerna, inte de gamla.
Vill du slippa hjärtinfarkt, så bör du först skaffa kontakt med en bra bilverkstad - då brukar lugnet infinna sig. Samtidigt, så kan en bils slitdelar börja ta slut samtidigt, då kan man hamna på dessa summor, ac-renovering, kopplingsbyte, elektronikfel, bromsar plus en massa andra saker.
Ta nu en grogg och börja leta efter en vettig verkstad, istället för att "lösa problemet" genom att byta bil, för jag lovar - det är inte ett dugg bättre med tyskbilarna - tvärtom !