Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CiA
Detta har hänt

0) Julen 2011: Vi köper ett nytt batteri till V70:n på en OKQ8-mack
1) Juli 2013: Bilen är död. Vi laddar upp den, provstartar men jag minns inte om vi kör något med den.
2) Nästa gång vi startar är bilen död igen. Uppladdning. Upptäcker att en kupélampa har varit tänd. Startar, flyttar bilen o låter gå på tomgång men kör inget.
3) Upptäcker någon dag senare att jag glömt dörren på glänt... (ja, jag vet, jag är klantig). Bilen är död igen. Laddar upp, flyttar på den.. KOntrollerar noga att alla dörrar o lampor är stängda. Blir inte att jag kör något.
4) Laddar bilen, flyttar den, åker på semester. Två dagar senare är den död igen när husvakten försöker starta
5) Kommer hem från semestern, laddar upp bilen, startar och kör en tur (30 minuter). 10 timmar senare är bilen död igen.

Ja, hm nu när jag läser vad jag har skrivit så inser jag nog att vi förstört batteriet genom att ladda upp flera ggr utan att köra någon längre tur. För det är väl osannolikt att något annat drar ur det?!
av rid54
Troligen har batteriet "dött" pga ett antal riktiga djupurladdningar. Det brukar de inte tåla så bra. Om man laddar det fullt så ska det väl klara av att stå flera månader, beroende på vad som finns i bilen av larm, elektronik etc. En liten lampa (typ 5 W) drar ur batteriet på en arbetsvecka. Om man bara laddar så mycket att det klarar att starta bilen och sedan inte kör bra långt, så blir det liksom aldrig riktigt fullt och på ganska kort tid sulfaterar det och tappar sin kapacitet. Så är det med blybatterier, tyvärr. Nytt batteri, underhållsladdning om bilen står länge och körs korta sträckor är ett bra recept.
Användarvisningsbild
av CiA
Stort tack för ditt svar!

Då åker jag o köper ett nytt. Bilen står normalt sett inte länge, men nu under semestern har det blivit så att vi bara kört den andra.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]