Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hej alla volvo älskare idag har hänt med min volvo s70tdi 99-a de skramlar högt ljud fån höger sida ifram der man har databox en lampa i panelen tändes som betyder fel på motor elektroniken bilen har gått 22000mil konstiga är att ljudet blir mindre om man gasar de hörs mest på tom gång och de hörs mycke VET NON VAD DE KAN VARA BEHÖVER VETA SNABBT SÅ MÖJLIGT tack i förhand
av Frigge
Det kan vara vevaxelremskivan som gått sönder. Innerdelen av den är gjord i gummi för att ta upp svängningar, om det släpper låter det fruktansvärt.
av Snowroller
Det var inte lätt att läsa allt det där utan punkter och annat... :-) Men jag gissar att skramlet kan även komma från ett utslitet urtrampningslager(sitter nere vid kopplingen). Tystnar skramlet om du trycker ner kopplingspedalen vid tomgång?
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
Snowroller skrev:Det var inte lätt att läsa allt det där utan punkter och annat... :-) Men jag gissar att skramlet kan även komma från ett utslitet urtrampningslager(sitter nere vid kopplingen). Tystnar skramlet om du trycker ner kopplingspedalen vid tomgång?
jag hadde litte bråttom när jag skrev men men
jag har inte kopplingspedal de AUTOMAT
av Frigge
Frigge skrev:Det kan vara vevaxelremskivan som gått sönder. Innerdelen av den är gjord i gummi för att ta upp svängningar, om det släpper låter det fruktansvärt.

Då citerar jag mig själv då :lol:
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
Frigge skrev:
Frigge skrev:Det kan vara vevaxelremskivan som gått sönder. Innerdelen av den är gjord i gummi för att ta upp svängningar, om det släpper låter det fruktansvärt.

Då citerar jag mig själv då :lol:
jag kollade idag var var det som lät i motor då dog bilen sen tog jag bort alla lock och hittar de roliga :twisted: kammrem har gått av ska kolla idag på bilia va kan do göra ha de bra
av erikeriksson
Hej, det var tråkigt att det blev så, du får gärna återkomma om hur det går.

Vad har hänt med motorn? Hur långt gick motorn sedan senaste rembytet? Hade spännaren eller vattenpumpen "skurit"? Kuggade remmen över innan den gick av eller varför lät det så "konstigt"?
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
HEJ IGEN volvo s70 tdi 99-a har gått 22000mil. Kammrem är bytt vid 12700mil i volvo bilcity i göteborg. de var så här de hela hände;
när ja var ute på stan började bilen låta (skramla) i motor de slutade skramla när an gasar lite över 2000rpm tidlingen har spänrulle som har gett sig eller not sånt. När jag kom hem öpnade motorhuve för att kolla va var de som lät så mycke. under tiden när jag skulle kolla varifrån kommer ljudet de var från kammremen då hel pletsligt dör bilen såm aldrig förr.Jag öpnade den locket som sitter på kammremen och mörkte att kammremen är lös den är inte spänd kanske har de gått av vet ej än .Idag bokserade jag bilen till bilia verstad och dom sa att dom ska byta kammrem för att börja hela kalaset har man tur då är de bara de som ska bytas om de int ehänt not med motor annars blir de dyrt renovera eller byta ventiler topplocket osv men dom ska börja med bilen på tisdag efter ny år nu till riktiga fråga
TROR NI ATT MOTOR ÄR HELT KASS ELLER ÄR BARA KAMMREM SÅM SKA BYTAS m.v.h diesel

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]