Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Är det någon som har haft problem eller känt dålig kvalité på piratdelar?

Vattenpumpen från Biltema på Volvo 740 har två stycken smala lager jämfört med orginalpumpen som har flera lager än 2. Det har jag hört från far min.

Hur är bussningar från Biltema då?
av virtq
Kan nämna att Fjädersäte och fjäderlager från skruvat (proparts) inte håller måttet när man kör med hårda fjädrar och dämpare. Lagret har böjt sig lite så att det var väldigt svårt att återmontera och gummit i sätet har spruckit så att det bildats ett mellanrum mellan toppbrickan och själva lagret.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Anser att BDS bromsskivor och belägg, iaf de jag köpt till S40 har varit helt ok, inte lika bra som original men helt ok. Original höll cirka 10 000 mil innan de byttes och BDS cirka 5 000 mil för mig.
av Kigge84
*pettson* skrev:Låter väldigt märkligt att något som är svarvat det sista som är, vore snett. Dessutom 3 av 4?
Jag förutsätter att du monterat dom korrekt och använt indikatorklocka innan du konstaterade att det var skivorna som var problemet.
Och att skivorna naturligtvis är oanvända direkt ur kartong? För är dom upphettade, alltså använda och sen skeva så brukar det till 99,99% vara ett kundrelaterat fel, antingen monterings eller inkörningsfel. OFTA en kombination, både dåligt rengjort och sen inte korsdragit plus att man hettat upp och kylt snabbt.
Det brukar inte spela roll vart dom är inhandlade alls eftersom problemen blir exakt domsamma om man gör fel.
Felmonterade eller fel inkörning på bromsskivor brukar göra så dom blir vinda som trattkantareller. Men det är ALLTID leverantörens fel förutsatt att det är billiga saker, dom förutsätts vara skräp.
Vore dom svindyra så kan man tänka sej att man kanske kan ha gjort nåt lite galet istället, för dyrt är bra.

Följande regler gäller: Kliniskt rent bakom skivan, se till så skivan går på sin fasade centreringskant. Se till så bromsoket nyper exakt lika från bägge håll där så är, annars ska det glida lätt så det utför sitt jobb korrekt på bägge sidor samtidigt. Montera fälgen och KORSDRA den. Inga tvärnitar eller hårda inbromsningar dom första drygt 30-50 milen. Se till så skivan hettas upp LÅNGSAMT.
Jag ska inte behöva säga det men gör det ändå: Montera ALLTID nya bromsbelägg samtidigt.

Följande regler gäller ALLTID om där inte står något extra i kartongen vid montering. Det oavsett om dom kostade 100kr st eller 3000kr st.
Har ingen indiktatorklocka och vet knappt vad det är. Skivorna är monterade direkt från kartong. Oket sitter inte ens på när vi snurrar på hjulet, man SER att skivan inte går rakt (Och den går inte få på mer på, vi har kört med stålborste monterad på borrmaskin för att få bort allt möjligt skit runt navet). Samt bultar för att hålla skivan på plats trots att hjulet inte sitter där (kortade hjulbultar så man slipper dra av och på hjulet för att konstatera att skivan är sen/rak) Men om du kan komma på något annat som gör att BARA de nya skivorna går snett (för de gamla skivorna som satt på går INTE snett in mot bromsoket, oavsett vilken av dem jag testar) så får du gärna säga i vilken ände jag skall börja söka :) För det börjar bli jobbigt att skruva isär bakbromsarna hela tiden :)
Men jag hoppas såklart att jag har haft världens största otur och att det ska lösa sig snart ;)
(Hade jag förutsatt att det var skräp hade jag väl inte beställt dem från första början? Jag vill ju hemskt gärna köra runt med skräpbromsar som inte funkar när de väl måste funka? ;) )
av *pettson*
Om skivorna inte ligger dikt an mot navet och man ändå fantiserar om att dom ska gå att använda så är där ett stort problem.
Rent maskinellt sett så går dom inte att tillverka ens med så skevt centrum. När vi talar om skeva skivor så talar vi om osynliga ett par 10delar av en millimeter där skivan ligger dikt an mot navet.
Ser man det synligt är det generalfel som inte behöver vara fel på skivan i sej. Det kan förvisso vara en feltillverkad skiva på så sätt att det är fel offset eller navstorlek, det kan också vara fel skiva i förpackning eller fel skiva du köpt. Jag kan inte säga vilket härifrån.
Det låter som om det är skivor med fel navstorlek. Dom ska gå på och dom får INTE! Spännas dit med hjulskruvarna förräns man fått dit dom över centrumet. Centrumet är koniskt och lägger skivan exakt rätt. Först ska skivan ligga dikt an mot navet, SEN kan man dra åt några skruv så den stannar där.
VARFÖR du isåfall har skivor med fel offset eller med fel navhål är en gåta, jämför navhålen och offseten med dom du har. Om där är fel så är det dags att ta med dom till affären och ställa sej i kundtjänstdisken och slänga upp dom. Där återstår isåfall om du tagit fel nummer, eller om dom lagt fel i kartong.

Jag förutsätter ju att du släppt på handbromsen så skivorna går in lätt och att du inte har några belägg i bakbromsoken när du monterar dom. Dom nya skivorna är ju inte slitna som dom gamla så beläggens position kommer inte att stämma med dom nya, utan man måste börja om på noll. Allt annat skulle ju göra att dom hamnar snett.
Men så är det säkert inte..
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]