Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bootyluv
Hallå hallå, har hänt en rätt stressfull situation med min bil.

Körde normalt med bilen på E20 då varningslampan för kylarvätskan är låg började lysa, kör av E20 och ställer bilen halvdumt vid sidan av vägen.
Öppnar huven och ser att det är snustorrt i kärlet, det har då alltså runnit ut som rinnande vatten vid ett tillfälle.

Ringer bärgaren, han kommer och hämtar bilen och kör den till Bilia i centrala Göteborg.

Problemet är då att jag ringde nu till Bilia och dom har inte tid förens den 22:e augusti, då jag behöver bilen snarast.
Bärgaren trodde det hade gått en packning..

Så jag tänkte att man kanske kunde ta den till närmsta parkering, köpa det som eventuellt kan ha gått åt pipan och bara börja kolla upp det och fixa det själv.

Tips på vad som kan ha gått sönder under bilfärden?

MVH bootyluv
av Malish
du kan ju alltid börja med att hälla i vanligt kranvatten och se vart det rinner ut någonstans..
det kan ju vara ganska mycket. Sprucken kylare, brusten kylarslang, packning, något anslutningsrör (vart de sitter beror på vilken motor du har), sprucket expansionskärl osv.

Så det är vad jag skulle göra. fylla upp med vanligt vatten och se vart det kommer ut. kanske måste du starta motorn, men det märker du.
av bootyluv
Det visade sig vara ett fäste till kylaren som har pajat så dom måste byta hela kylaren för 7900:-... Bussigt. Tack för svaret, värt att tänka på innan man ringer runt.
av Tommty
köp en på skroten. rätt ovanligt att just kylaren pajar så jag skulle satsat på en där för 500:-.

termostat byter du samtidigt.

Kolla filmer på youtube och planera en halvdag så ska du nog see att det går att lösa ;)

(tror det är samma kylare som på 850, dock tror jag sig det skiljer mellan turbo och sugis)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är inte alls ovanligt att kylare går sönder...
Dom kylare som sitter på våra bilar t ex har en tendens att börja läcka i gavlarna - det är väl mer regel än undantag att dom gör det.
Min V70 hade vid köp precis fått ny kylare (begagnad) and guess what? Den läcker lite i gavlarna :roll: Dock är det så lite (än så länge) att den inte behövs bytas.

En ny kylare kostar inte speciellt mycket såvida du inte prompt ska ha en i blå kartong, och är inte svårt att byta heller.
Användarvisningsbild
av Nexus
kylaren byter du själv om du inte har tummen mitt i handen. Har du ingen turbo med intercooler så är jobbet lite enklare.Har du ingen ac är det ännu lättare.
Turbo eller inte,med/utan ac, det är samma kylare fram till 98. 99-00 har enligt data en annan storlek men den passar säkert ändå :P
Biltema tar 1200:- Klart värt köpa en ny!!

8000:- för byta kylare :-O) :-O) :-O) Det gör ju en van mek på någon timme...
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]