Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrgustaf
wissel skrev:på grannens blöta gräsmatta .... 8)

HAHA det skulle ju funka.... Snackade med killen precis verkar som de bytt bägge bakhjulen, men inte fram. Det kan väl aldrig vara bra?
av Henke3
Sätter man på nya däck bak och har slitna fram belastar man vinkelväxeln mera
vilket gör att den går varm (om man har ett viscosystem).
Dock har man gjort rätt map trafiksäkerhet, alltid bästa hjulen bak.
man vill inte bli omkörd av sin bakdel vid ev vattenplaning.....
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Viscon är mycket känslig för olika däckdjup, mm. Vill man att de sliter jämnt så skiftyade jag mitt på sommaren så bak och framdäck slets jämnt. Killen verkar inte ha så bra koll på läget
av mrgustaf
dieselmagnus skrev:Viscon är mycket känslig för olika däckdjup, mm. Vill man att de sliter jämnt så skiftyade jag mitt på sommaren så bak och framdäck slets jämnt. Killen verkar inte ha så bra koll på läget

Ok. får kolla och se. Kan ju hända att den redan är paj iofs. Vad händer om den skulle paja? går det åka ändå eller måste det bytas. Tänker ha den som slit och släng så egentligen spelar det ingen roll :)
Användarvisningsbild
av Jackson75
Någon sa att man kunde krypa under och försöka vrida på kardan. Kan man det så är AWD'n defekt, gäller det även visco?
av llesrof
Henke3 skrev:Sätter man på nya däck bak och har slitna fram belastar man vinkelväxeln mera
vilket gör att den går varm (om man har ett viscosystem).
Dock har man gjort rätt map trafiksäkerhet, alltid bästa hjulen bak.
man vill inte bli omkörd av sin bakdel vid ev vattenplaning.....
Nja, det är väl inte vinkelväxeln som går varm. Det är sviskonkopplingen som gör det.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
wissel skrev:på grannens blöta gräsmatta .... 8)

Skrattade gott åt denna.

:D :D

Jag har sedan jag anslöt mig till detta forum alltid önskat att jag bott granne med Wissel, eftersom han är en klassisk Volvo-guru eller Dice/Vida -Bodisatwa om ni så vill, men ovan inlägg belyser fördelen med att inte bo i direkt anslutning till käre Wissel....kanske ett par kvarter bort är att föredra..

:D :D :D
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ja, det är väl ingen större risk att Wissel testar en AWD på din gräsmatta i alla fall, Andreas. Lär ju vara längre bort än "några kvarter" så att säga :D

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]