Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V70 -97 GLT sedan cirkus tre månader tillbaka!

För två veckor sedan, på motorvägen en varm dag, lade jag märke till att motortemp-stickan på panelen stigit onormalt högt. Den gick bra annars och där var gott om kylarvätska/olja. Detta upprepade sig inte på ett par dagar men började komma igen därefter. Nu mera kan den skjuta upp i det röda direkt efter en kallstart vissa dagar medan den håller sig i mitten andra dagar. Det är ju uppenbart något med mätningen som är fel?

Igår "kallstartade" jag den igen och då märkte jag att tomgången genast var liite orolig (marginaliskt).. Efter det tändes lambda-lampan och den har inte velat släcka sig sedan dess.. (Ej prövat att lossa batteriet)

Någon som ser ett samband mellan dessa två problem, eller har jag bara otur å får genomlida flera fel samtidigt?

Mvh Andreas, en något irriterad volvo-ägare. :???:
Lucif3r skrev:Kass termostat låter det som...
Skulle en kass termostat kunna leda till att lambda-lampan börjar lysa då? :| .. Eller är det någon lampa som kan "råka" tändas utifall något tillfälligt går "snett" och sen inte släcker sig fören man själv griper in..? :oops:
Den sensor som mäter motortempen kanske är felaktig? Dvs motorn har rätt temp, men mätkroppen ger fel värde till styrbox/termometer. Felkoden skulle kanske vara bra om den kan peka ut felaktig sensor... Fel tempvärde till styrboxen påverkar motorns gång.
Håller med föregående talare, tempgivaren eller kablage till den. Det faktum att mätaren kan hoppa upp till rött direkt efter kallstart pekar iaf på det.
Den kan också ge felkod som tänder lambdalampan, så förhoppningsvis är det bara denna.
Okej, så det är troligt vis tempgivare eller närliggande kablage/sensorer?

Nej jag har tyvärr inte kollat felkoder än.. Tänkte köpa en felkodsläsare men googlade lite innan och det verkar vara så att man måste "blinka" ut felkoderna med någon slags "diod"? Fungerar det alltså inte att bara köpa en vanlig OBD-läsare? :???:
Har haft en trasig tempgivare som gjort exakt likadant. Den hoppa från noll upp på rött, bilen började genast gå som ett arsle. Starta man om kunde den ligga normalt och gå bra, sen vips hoppade den upp och bilen tvärdog om man rörde gasen. Insåg efter 10 sekunder att det var tempgivaren, hade en liggandes så provade att byta den och vips så gick den som en klocka igen. Hade dock ingen lampa lysande men det kan ju vara ett följdfel, alltså att den tror något annat är trasigt då tempgivaren skickar heltokiga värden.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]