- sön 28 jul 2013, 15:11
#773774
Har kollat runt lite men inte hittat något svar som jag blir helt klok på.
Jag har iaf en Volvo 855 GLT -97 och Motorelektroniklampan tänds hela tiden. senaste två gångerna har den tänts efter ca 15-16 mils körning (16,24 exakt på senaste) och felkoden är densamma varje gång, 443, Katalysatoreffektivitet. (framtagen med mekonomens diagnossysyetm Auto Data).
Eftersom jag vet att det inte nödvändigt måste vara katten som är felet så började jag med att kolla luftläckor, hittade efter ett bra tag den lilla slangen på vänstersidan av insugsröret och bytte den då den var trasig. släckte lampan och åkte. ca 15 mil senare så tändes den igen.
Kopplade bort batteriet för att fixa en annan sak och släckte då felkoden samtidigt, och nu körde jag alltså exakt 162,4km innan lampan tändes (nollade trippen samtidigt för att få en siffra då jag misstänkte att den skulle tändas igen)
Eftersom felkoden inte nämner luftpumpen hoppas jag vi kan utesluta den. så då är frågan, vad kan vara felet? borde inte vara någon mer luft läcka nånstans nu eftersom jag redan kollat det och bytt det som var dåligt.
Har kollat datan på lambdasonder mm när jag haft datorn inkopplad och motorn igång men ser inget konstigt, möjligen främre lambdasonden som jobbar lite mer än den ska, men har dålig erfarenhet av det så är inte helt säker på den saken.
Har även hittat en begagnad (men fräsh) katt, dock är den inte från en 850 men ska vara från en volvo iaf (spelar kanske mindre roll)
men hur är det med det? 850 har väl 2 kattar? Går det bara byta hur som helst där? eller bör man byta till modellanpassade varianter? Vill gärna slänga ut så lite pengar som möjligt just nu då ekonomin inte är helt anpassade för sådana här lekar just nu ;)
Är det något jag kan ha missat?
Kan tillägga att jag gjorde storservice när jag köpte bilen i April, dvs Kamrem, Vattenpump, Olja, Oljefilter och Tändstift.
Fördelare och tändkablar ser nya ut.
Tändstiften byttes då den misstände pga att det varit ner vatten i 2 av tändstiftshålen, men det var nog 2-300 mil innan lambdalampan tändes.
Märker ingen skillnad på bränsleförbrukning, dock svarar motorn bättre efter jag släckt lampan så den går nog inte optimalt när felkoden är satt (märks speciellt inne i stan då den blir lite ryckigare på låga varv)
Behöver ni mer info om nåt speciellt så fråga gärna på för jag vill gärna förstå vad felet kan vara ;) (har ingen brådska, ska inte besiktigas förrän till årsskiftet)
Jag har iaf en Volvo 855 GLT -97 och Motorelektroniklampan tänds hela tiden. senaste två gångerna har den tänts efter ca 15-16 mils körning (16,24 exakt på senaste) och felkoden är densamma varje gång, 443, Katalysatoreffektivitet. (framtagen med mekonomens diagnossysyetm Auto Data).
Eftersom jag vet att det inte nödvändigt måste vara katten som är felet så började jag med att kolla luftläckor, hittade efter ett bra tag den lilla slangen på vänstersidan av insugsröret och bytte den då den var trasig. släckte lampan och åkte. ca 15 mil senare så tändes den igen.
Kopplade bort batteriet för att fixa en annan sak och släckte då felkoden samtidigt, och nu körde jag alltså exakt 162,4km innan lampan tändes (nollade trippen samtidigt för att få en siffra då jag misstänkte att den skulle tändas igen)
Eftersom felkoden inte nämner luftpumpen hoppas jag vi kan utesluta den. så då är frågan, vad kan vara felet? borde inte vara någon mer luft läcka nånstans nu eftersom jag redan kollat det och bytt det som var dåligt.
Har kollat datan på lambdasonder mm när jag haft datorn inkopplad och motorn igång men ser inget konstigt, möjligen främre lambdasonden som jobbar lite mer än den ska, men har dålig erfarenhet av det så är inte helt säker på den saken.
Har även hittat en begagnad (men fräsh) katt, dock är den inte från en 850 men ska vara från en volvo iaf (spelar kanske mindre roll)
men hur är det med det? 850 har väl 2 kattar? Går det bara byta hur som helst där? eller bör man byta till modellanpassade varianter? Vill gärna slänga ut så lite pengar som möjligt just nu då ekonomin inte är helt anpassade för sådana här lekar just nu ;)
Är det något jag kan ha missat?
Kan tillägga att jag gjorde storservice när jag köpte bilen i April, dvs Kamrem, Vattenpump, Olja, Oljefilter och Tändstift.
Fördelare och tändkablar ser nya ut.
Tändstiften byttes då den misstände pga att det varit ner vatten i 2 av tändstiftshålen, men det var nog 2-300 mil innan lambdalampan tändes.
Märker ingen skillnad på bränsleförbrukning, dock svarar motorn bättre efter jag släckt lampan så den går nog inte optimalt när felkoden är satt (märks speciellt inne i stan då den blir lite ryckigare på låga varv)
Behöver ni mer info om nåt speciellt så fråga gärna på för jag vill gärna förstå vad felet kan vara ;) (har ingen brådska, ska inte besiktigas förrän till årsskiftet)