Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Detta får mig att tänka på en episod som utspelade sig för en månad sedan. Jag hade varit och handlat med 940n och skulle ut från parkeringen. På parkeringen bredvid (sneda p-platser, ni vet säkert hur det ser ut, hennes bakdörr var i höjd med min framskärm) står en kvinna och gräver i baksätet med dörren öppen. Jag kommer alltså inte ut. Jag gjorde ganska stor affär av att jag skulle åka, men icke märkte hon det. Jag startar motorn. Ingen reaktion. Varvar lite. Ingen reaktion. Sedan tappar hon ut något på marken, böjer sig ned och puttar till sin dörr som går in i framskärmen på min bil. Jag slår av motorn och är ute på två röda och knackar på rutan i hennes öppna dörr. Frågande tittar hon på mig. Jag pekar på det nya märket i framskärmen och sedan på hennes dörr. Reaktion: "Näää...?!" Svar: "Jo!" Hon: "Näää, men... Ojdå..." Efter att ha stått och pratat med k*rringen i flera minuter utan att få ett vettigt ord ur henne (hon måtte ha varit berusad) så säger jag att det är väl onödigt att ringa dit poliser och fylla i skadeanmälan för en sådan skitsak, vilket hon håller med om. Jag hintar då om att märket antagligen går att polera bort, underförstått att hon borde i alla fall betala en slant för att täcka vaxet, varpå reaktionen blir: "Vadå, tror du jag tänker vaxa din bil?!" Resultatet blir att jag ger upp, ber henne stänga dörren så jag kan backa ut och åker därifrån. Märket gick att polera bort och jag fick göra det på egen bekostnad.

Sedan inan undviker jag att parkera bredvid upphottade ungdomsbilar, större vanar och företagsbilar i allmänhet. Nu faller också bilar som verkar tillhöra kvinnor över 55 också in i kategorin "Parkera inte bredvid". Sart finns inga bilar kvar man vågar parkera vid.

Hade min granne slagit upp dörren hade jag tagit ett snack med grannen och sagt till att om det blir några skador på min bil ämnar jag anmäla det som parkeringsskada (grannens försäkring betalar skadan) och om grannen ej själv säger till om skadan kommer jag anmäla som smitning, vilket innebär ett åtalbart brott.
av llesrof
Jag hintar då om att märket antagligen går att polera bort, underförstått att hon borde i alla fall betala en slant för att täcka vaxet,
I h-vete att jag hade betalat ut kontant ersättning till någon som säger att jag gjort ett märke i deras bil. Då hade det fått bli en försäkringssak även om det kostat mig mycket mer. Har en kollega som råkade ut för en idiot som anklagade henne för att ha backat på hennes bil. Det fanns ett märke men det stämde föga med några märken på hennes bil. Hon kontaktade polisen och fick veta att det var ganska vanligt sådana här försök att anklaga någon oskyldig för en skada.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast om du uppenbart visste att du gjort fel är det kanske inte så jävla dumt! I det här fallet var det ju ganska uppenbart då det hände 5 sekunder innan konfrontation!

Jag har bumpat in i en stillastående bil en gång då jag var ganska ny med kortet.. skulle köra ut i korsning, hade bil framför mig som började köra för att sen (precis när jag vred huvudet åt vänster för att se om jag skulle hinna ut också) bestämma sig för att han inte hann köra ut. Det blev en spricka i hans blinkers/bakljus... vi kom överens om att lösa det utan försäkring och jag gav honom 500kr för att köpa nytt glas. (Vilket han säkert fick billigare på skroten)

Man vet väl själv om det är något man gjort eller inte! Har man inte gjort det betalar man inte och kan kontakta polisen om man så vill. .har man skadat den andra bilen får man väl för i h-vete (som du skriver) stå för det!
av Tette
Naturligtvis tänker jag ta upp det här med bilgrannen nästa gång vi möts på parkeringen men hur ska jag agera efter jag nu påtalat färg+skrap? Ska jag vänta på hans reaktion? Ta upp frågan om inblandning av försäkringsbolag? Hur gör jag om han bara rycker på axlarna och : " jaha, så vaddå? Gammal bil" Vill inte att det blir osämja men vill inte ha en rödblå bucklig dörr...
Är ju tyvärr fast med parkeringsplatsen men letar med ljus och lykta. Ca 800 lgh, 100 pplatser med stolpe. Ett litet dilemma :cry:
av SEpaket
llesrof skrev:
Jag hintar då om att märket antagligen går att polera bort, underförstått att hon borde i alla fall betala en slant för att täcka vaxet,
I h-vete att jag hade betalat ut kontant ersättning till någon som säger att jag gjort ett märke i deras bil. Då hade det fått bli en försäkringssak även om det kostat mig mycket mer. Har en kollega som råkade ut för en idiot som anklagade henne för att ha backat på hennes bil. Det fanns ett märke men det stämde föga med några märken på hennes bil. Hon kontaktade polisen och fick veta att det var ganska vanligt sådana här försök att anklaga någon oskyldig för en skada.
Med tanke på att jag såg det, liksom två andra personer (oberoende vittnen), hennes bil hade en ovanlig färg som färgat av sig på min framskärm och det satt rester av Volvos lack med färgkod 400 på hennes bildörr, samt att hon just tagit bort dörren från skärmen och uppenbart noterat skadan så var det väl knappast några problem? Alternativet hade ju varit att stå kvar på plats och invänta polisen i 2 timmar (snabbare reaktionstid kan man knappast begära). Sedan skulle man ha en lång, lång handläggningstid och hennes försäkringsbolag skulle högst troligen löst in 940n trots att märket kunde poleras bort eftersom försäkringsbolaget nog räknat på omlackering av skärm. Det verkar väl tämligen onödigt? Däremot ångrar jag att jag inte ringde polisen, hon verkade faktiskt berusad.
Användarvisningsbild
av wissel
Om du ringt polisen o sagt rattfyllerist så hade dom varit på plats efter 10 minuter.
Du hade då löst bägge problemen.
av AnkaN7893
Du ringer ditt försäkringsbolag, du förklarar och uppger hans regNr. Ditt försäkringsbolag kommer kontakta hans osv, det bästa är om du pratar med honom först men du kan alltid ringa försäkringbolaget och fråga, hur ska jag göra:)
av madtrix
Hej,
tråkigt o höra, dörruppslag kan vara det tristaste som finns. Jag köpte själv en ny bil för ett par månader sen och funderade på hur man skulle skydda sig från det och såg en bil i mitt garage som hade hade ett skydd på sidan som hette doordefender. En liten magnetisk bilfender som du fäster på dörren, har köpt själv nu och den funkar kanon. Finns att köpa på http://www.doordefender.se
Användarvisningsbild
av joel80
Urk.. Dom där var lite väl iögonfallande för mig.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]