Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av t3r0
Har tänkt att göra ett oljebyte på min S60 T5 -05.
Köpte olja till min S70 2,5T -98 innan den såldes. så nu har jag typ 5 liter Castrol Magnatec 5W-40 C3 som ligger o samlar damm, undrar om det går bra att byta till den oljan i T5 an? Nuvarande oljan är EDGE ProA5 0W/30 Bulk. Måste jag göra en noggrann tömning på den gamla oljan först pga att det är olika oljor? Eller är den ena olja sämre än den andra på nått sätt?
EDGE oljan är juh mer rinnig än magnatec oljan är. Är det att föredra i T5an pga den förhöjda tomgången vid start?

Tack i förväg =)
av S.t.r.a.n.D
Bara du häller i rätt olja som bilen ska ha. Köper man en begagnad bil så vet man ju inte vilket märke förra ägaren kört på (om man inte frågar men det har jag nog aldrig gjort). Köper du en beg bil på en firma lär du aldrig få veta vad det är för olja i den.
av t3r0
S.t.r.a.n.D skrev:Bara du häller i rätt olja som bilen ska ha. Köper man en begagnad bil så vet man ju inte vilket märke förra ägaren kört på (om man inte frågar men det har jag nog aldrig gjort). Köper du en beg bil på en firma lär du aldrig få veta vad det är för olja i den.
okej. ser i serviceboken vilken olja som är i just nu. Bilia som bytte senast. Så att oljan är mer trögflytande i kallt tillstånd har inte så stor betydelse? (me tanke på den förhöjda tomgången)
Magnatec bokar av kraven för min motor.
Användarvisningsbild
av JRS
Magnatec är en något "sämre" olja, i en t5 är det alldeles utmärkt med edge,, magnatec rekomenderas av vissa volvovekstäder
till den Volvon som jag har 2,4 t 01,, de äldre bilarna ska enligt dem må bättre av delsyntet,,
Användarvisningsbild
av Nexus
jag hade då uteslutet valt en helsyntet till en turbo. Märke på flaskan har ingen större skilnad...
:D
Användarvisningsbild
av Magnus308
t3r0 skrev:Har tänkt att göra ett oljebyte på min S60 T5 -05.
Köpte olja till min S70 2,5T -98 innan den såldes. så nu har jag typ 5 liter Castrol Magnatec 5W-40 C3 som ligger o samlar damm, undrar om det går bra att byta till den oljan i T5 an?
Du skulle kunna köra med den oljan men den är lite onödigt tjock då du egentligen ska ha en A5/B5 spec olja som har lägre HTHS värde än motsvarande 0W30 A3/B4 olja.
Du måste korta ner ditt bytesintervall mot det som står i instruktionsboken med Magnatecoljan.

Jag kollade lite snabbt på Castrols hemsida och dom beskiver att Magnatec oljan som du har är gjord med helsyntetteknologi vilket för mig innebär en hydrocracked grupp 3 olja istället för en grupp 4 PAO olja med en Grp 5 tillsats, Det behöver iofs inte vara något dåligt med det men med Castrols uttryck så får man alltid vara lite uppmärksam. Idag är iofs grp 3 hydrocrackade oljor rätt bra.
Castrol Edge 0W40 är vad jag vet en riktig grp 4 + grp 5 olja.

Med Magntatec beskriver dom tex att den har intelligenta molekyler vilket är rent bullshit då det egentligen handlar om att dom tillsatt en ester vilket man gör i princip samtliga motoroljor som säljs idag oavsett fabrikat, Nu finns det en massa olika sorter av ester men samtliga är mer eller mindre polariska och vidhäfter samt radar upp sina molekyler på metallytor.

Deras slogan med intelligenta molekyler är som att säga att en magnet är intelligent som fäster på en kylskåpsdörr....

Edit:

Letade lite mer och hittade detta om Magnatec 5W40 C3
Tyskarna är väldigt hårda med vad som får kallas helsyntet mot vad andra länder är, Se skillnaden på märkningen på den tyska dunken mot den engelska. Båda innehåller samma olja.

Tyska dunken har HC-Synthese vilket innebär Hydrocracked-Syntet dvs Grp 3 som modifierats till helsyntet (Grupp 3 är en mineraolja)
Bild

Den dunken med engelsk text har märkningen Helsyntet
Bild
av t3r0
shit va dom ska stöka till saker o ting :P.

då får jag köpa en ny omgång edge o byta till den ist. va över 1 år sen oljan byttes och bilen har gått typ 300 mil på den tiden.. känns som om jag vill ha ny fin olja i min fina maskin =)

är 0/40 ett bättre alternativ än 0/30 då?
Användarvisningsbild
av Nexus
Annars kan jag rekomendera Agrol Spectra. Säljs på Landmännen. 308:- för en 4l dunk. Då får du 2st 4l dunkar för priset av 1 castrol :roll:
Enligt säljaren ska den vara fullt jämförbar med mobil 1...

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]