Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valari
Tjenare, har problem med ACn i den bil jag precis köpt, visste om problemet vid köp och har tänkt ha bilen som vinterbil främst men det vore ju smutt om man fick iordning på ACn.
Problemet är som så att kompressorn går när jag haft motorn avstängd över t.ex. natten och det blivit svalt, den går då i cirka 2 min sen släpper magnetkopplingen och ingen kyla kommer.
Har konstaterat följande med manometerställ, jag har cirka 6-7bar när kompressorn inte går, den korta stund den går så blåser det runt +10 inne i kupén, vilket är bra. Ska kolla imorgon när den stått över natten om hur trycket blir under drift den korta stund den går.

Har grubblat över om det är schimsningen som är problemet, visst, det kanske möjligtvis är så, men jag har dessutom hängt på en tångampere till kompressorn och den drar ingen ström, dvs. Något med styrningen gör att kompressorn inte får någon startsignal. Försökte tvinga in magnetkopplingen med sopkvasten men den drog inte då heller.

Vilka givare finns det som kan spöka?

Köldmediebrist kan jag nog utesluta, för den har inte brutit på lågtryck.
Kan vara glapp i magnetkopplingen men då borde jag samtidigt ha ström till kompressorn...

MvH Andreas
av Volvo 850 AWD
DEt finns en tempsensor som sitter på ventialtionen bakom handskfacket. Om denna skickar fel signal kopplar AC ifrån eftersom den annars fryser anläggningen. Dvs sensor ger fel signal, varvid AC går konstant tills det bildas en fryspropp.
Alternativt är det faktiskt kompressorn, brukar börja strula efter 20' mil

\amme
av valari
Volvo 850 AWD skrev:DEt finns en tempsensor som sitter på ventialtionen bakom handskfacket. Om denna skickar fel signal kopplar AC ifrån eftersom den annars fryser anläggningen. Dvs sensor ger fel signal, varvid AC går konstant tills det bildas en fryspropp.
Alternativt är det faktiskt kompressorn, brukar börja strula efter 20' mil

\amme
Okej, tack för svar. Vet du om den tempsensorn ger en felkod som man kan läsa av möjligtvis? Var förut helt säker på att det var för stort glapp mellan magnetkopplingen på kompressorn men när jag mätte strömmen fram till kompressorn så visade absolut ingenting, det är väldigt märkligt tycker jag. Kompressorn går några minuter, sedan släpper den och försöker inte någonsin mer förrän motorn blivit riktigt kall efter avstängning. Kondensorfläkten fungerar som den ska dom få minuter kompressorn går.
av Volvo 850 AWD
Låter som det var på min 850 -97 med AC'n. AC gick igång när motorn var kall, eller det inte var för varmt ute. Så fort det blev varmare än 23 - 25 grader ute slog den ifrån. Den klarade inte av att hålla i magnetkopplingen. Hur långt har bilen gått? Har den gått > 20' kan det vara läge att byta ut kompressorn. Tips när först anläggningen är tom, byt torkfiltret. Det brukar ofta rosta sönder och då åker man på ny kostnad med ny fyllning.

Med temperatursensorn tror jag att går att läsa av i felkoderna. Det är ju en betudligt billigare lösning
\\amme
av valari
Bilen har gått 26500 mil ungefär, så det låter troligt att det kan vara magnetkopplingen trots allt. Får se när jag orkar ta tag i det problemet då jag nu istället fått problem med att handbromsen inte tar alls vänster bak enligt besiktning så behöver lösa det först, haha. Tack ändå :)
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]