Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kaffekokare
Hej!

När jag var ute och körde tidigare idag, började det vibrera ordentiligt i ratten. Trodde nästan hjulen satt löst. Vad kan detta bero på? Kan det helt plöstslig bli obalans i hjulen? Eller är det hjullagerna?

Hjulen sitter inte löst i alla fall! :)

Bilen är en 940 -91, B230FB, M46.

MVH
Kristoffer
Senast redigerad av 1 Kaffekokare, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 03daru
Troligtvis är det obalans i däcken de kan vibrerar kraftigt! Har man varit i något kan vikten ha fallit bort eller liknande...är det vid en specifik hastighet eller konstant? Nyligen bytt däck?

Jag hade problem med obalans endast vid vissa hastigheter 40-60km/h, när man kom över det försvann det...Vibrationerna förvärrades också under tiden, tills det blev balanserat!

Osäker på om du får denna kraftiga symtomen på ett hjullager...det brukar föra mer väsen om sig…

Vibrerar det bara vid inbromsning är det skivorna fram som är skeva.....
av Arne
Kolla fälgbultarna så du inte håller på att tappa hjulet.
av widen
Kolla hjul bultarna
har du nyligen satt på vinter däck :?:
palla upp bilen och känn på bultarna

mvh
av Kaffekokare
Hjulmuttrarna var det första jag kollade, så att inte någon vänlig själ lossat dem åt mig!

Bromsskivorna är ca ett år gamla, så de är nog inte skeva.
Mätte dock inte upp navets kast när jag bytade skivor.

Jag vet att det saknas någon balansvikt eftersom jag själv råkat spola av en med högtryckstvätten! :lol: Men jag har inte märkt några vibrationer förrän nu. Har kört med en balansvikt för lite i flera månader. Kan vibrationerna ge sig till känna först nu?

Bytade till vinterdäck idag, så jag ska se om det gör någon skillnad. De ska vara balanserade och med samtliga balansvikter kvar! :)
av elanen
Sliten framvagn. P-ända, styrstag, spindelled, länkarmsbussningar eller kört med fel framvagnsinställning och på det obalans i hjul. Ger med sig förr eller senare. På en äldre bil är allt det jag räknat ut ruttet hur man än vrider och vänder på problemet. Allt behöver bytas för att få tillbaks det normala i körningen. Och då heller inte fel att byta krängningshämmarbussningarna på en gång. Är slut precis som det andra jag räknade upp.
Användarvisningsbild
av #27
I villken hastighet är det som vibrationerna märks???
När du bromsar???
av Kaffekokare
Efter att ha kört ytterligare ett antal mil har jag kommit fram till följande:

* Vibrationerna känns bara ibland, inte alltid och är ganska kraftiga emellanåt.
* Verkar inte vara beroende av hastigheten. Har känt det vid allt från 30 till 90 km/h.
* Vibrationerna har känts både med sommar- och vinterdäck. Att båda skulle vara obalanserade tycker jag låter orimligt.
* Bromsskivor och spindelleder är cirka 1,5 år gamla och Volvo original.
* Hjulinställning gjordes också för cirka 1,5 år sedan.
* Hjulen sitter INTE löst.
* Höger framhjul (fälgen) var något varmare än på vänster sida efter att ha kört 20 mil.
* Gick igenom besiktningen i juli utan vare sig anmärkningar eller "bra att veta".

Så om det är någon som har en gissning på vad detta skulle kunna bero på, eller vad jag mer kan kolla, så är jag väldigt tacksam!

Att byta allt som elanen föreslår låter dyrt!

MVH
Kristoffer
Användarvisningsbild
av #27
Jag tror att du ska kolla om bromsbeläggen sitter fast eller om ett broms ok kärvar.
av widen
Hö OK har säkert problem med sina kolvar :wink:
Byta BÅDA OKen fram så ska du se att det lirar sen
kan även vara bromsslangarna som är gamla så byta dessa oxå (kostar inte så mycket) Byta även beläggen till nya

mvh
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]