Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska byta kamrem på min S60 2.4 -03 och det ser ut som det läcker lite olja ut från vevaxeln vid undre remskivan. Tänkte passa på att beställa en packbox och sätta dit den när ändå saker är isär. Har dock problem med att hitta vilken storlek det skall vara på denna packbox, har hittat en massa olika varianter men det framgår inte helt klart vart dom sitter. Ngn som har koll på detta ?

Mvh Hasse
Absolut! Inte fel att byta, men om det läcker där så kan det vara en signal på att vevhusventen behöver ses över "också" , annars kanske du får läckage där snart igen.
Det finns en enkel metod som kollar att vevhusventen fungerar något sånär, och det kräver en ballong.
Som du trär över oljestickans rör, något uppblåst. Luften i ballongen skall sugas ur, då vet du att det inte är övertryck i vevhuset. Har du övertryck så blåses ballongen upp istället.
Testa både på tomgång och vid lite högre varvtal.
Också kallat "ballongtricket" som förekommer flitigt på forumet! :)
HasseEd skrev:Haha ! Ballongtricket !
Fungerar det med en ballong med modell "stor" :-)
Storleken har ingen betydelse, eller hur var det nu igen... :-)-)
Vart har Du letat någonstans efter packbox? Den Du eftersöker sitter väl i så fall på oljepumpen. Kan dock inte vad diametern är på vevaxeln där den går igenom pumpen. Någonstans runt 30 mm, plus minus.....*Edit* Hittade motsvarande packbox till min bil och då är innerdiamatern 35 mm. Fanns på Mekonomen för 98:-.

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]