PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ErikJo
#414313
Ska byta kamaxeln i b20 pg.a nersliten kamnock.

Någon som kan beskriva så noggrant det bara går hur man gör.

Hade tänkt byta kamaxeln när motorn sitter i

Men ni som gjort detta skriv gärna vad man ska tänka på och vad som kan/oftast går snett..

Har man aldrig gjort nått förut så är det väldigt stor risk att det kan jävlas på ett eller annat sätt :lol: men man lär sig ju utav sina misstag ;)

Länka gärna om ni vet av nån bra sida där det är beskrivet helst med bilder

mvh
av Frownlayer
#414503
1. lossa ventilkåpan.
2. plocka bort vippbryggan
3. lyft ur ventilstänger och lyftarna.
4. plocka bort allt framför kåpan på framsidan
5. lossa kåpan, glöm ej 2 skruvar i tråget.
6. lossa kam-mutter och drev. (och en "ovalformad" bricka)
7. försiktigt som attan ska du nu dra ur kamaxeln utan att förstöra lagerlägena
8. sätt i ny axel.
9. kontrollera allt och sätt tillbaka
10. justera ventiler
11. bränn upp däcken :D
av ErikJo
#414651
Okej

Hur sitter lagren fast? ligger dom löst? hur vet man om man skulle förstöra ett lager?

Ska man smörja med olja på kamaxeln när man sätter i den nya?

Ska man inte ha ettans cylinder i toppläget innan man tar ut kamaxeln så tändningen blir rätt, och när man tar upp axeln till fördelarn så den hamnar rätt, har inte förstått det där riktigt med tändningen, vet många som har misslyckas på det där..

Ska man dra runt motorn utan tändstift när man satt till baka allt så allt får gå runt nått varv innan man drar igång skiten ?

Vill bara inte göra fel så nått går sönder eller måste göra om...
av Frownlayer
#414868
lagerna sitter pressade på plats och är sedan brotchade.

givetvis ska du smörja lite, det skrev jag inte för det tar jag för givet att man gör...

rör du inte motorn medan du är och pillar i den så blir allt rätt(se bara till att den ligger i dödläge)... men du kan ju alltid vrida upp så att markeringarna på motorn och dreven passar ihop, det är upp till dig, resultatet blir samma.

helst ska du dra runt motorn så lite som möjligt, mellan alla lager så finns en oljefilm, och ju mer du drar runt en motor utan att oljepumpen går, ju större chans har du att filmen försvinner och lagret tar skada.

det bästa tips jag kan ge dig är att skaffa dig en rep.bok till volvon, där står mycket som man behöver veta.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#415302
Denna metod ovan funkar inte alls om lyftarna är dåliga för om så är fallet så slits den "nya" kammen den illa kvikt. Lyftarna kan också glida ner och då får man inte in den.

Som Lars skrev i en liknande tråd... Kolla verkstadshandboken för korrekt info finns nedan :-)-)
av Frownlayer
#416098
man kan sätta en "hakfjäder" på en gammal stötstång och bara trycka neråt, och sedan tar haken tag under klacken precis under kulan på stötstången, och då följer den med upp...
av ErikJo
#416583
Nu har jag bytt kamaxel var inte några problem alls nu går den bra igen, behövs dock tändinställning och förgasarinställning innan den går rent men, kamaxeln var inte vidare fin, avgas på 3 an den kamnocken va helt rund XD

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]

Laddbox

Beror också på vad man förvä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]