Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
du har för dålig laddare som inte klarar av den låga spänningen.

koppla på startkablar från ett annat batteri och starta den andra bilen, koppla sedan av klämmorna och snabbt byt ut det mot billaddarens så kan du ladda det.
av SEpaket
Jag vet inte, laddaren är alldeles ny och inköpt för att ladda båtbatterier. Nu hann batteriet bli totalt urdraget innan jag fick väck det, så antagligen är det väl kasst? Jag har ju ett nästan nytt Volvo originalbatteri i 940n, menar du att jag kan koppla startkablar från det då? Enda problemet är att p-platsen är för långt från huset.

Men om batteriet är totalt urladdat är det väl dött och därmed bara att slänga?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vad är det för laddare du har? sk. "intelligenta" laddare kan få igång till synes döda batterier.
Jag har t ex fått liv i ett stendött batteri med min CTek-laddare. Den stod också på standby, men blinkade till på laddning lite då och då. Lät den stå ett par dagar och till slut hoppade laddningen igång som den skulle, och mig veterligen lever det batteriet än idag (dock tvivlar jag på att det presterar som det borde göra, men det är en annan 5a).

Äger du en multimeter? Vad har du för spänning över polerna med resp. utan laddaren ikopplad?

Sen är ju batterier en förbrukningsvara, så är det ju bara... Sen spelar det ingen roll hur ny eller gammal bil man har :P

Men i övrigt så vet jag inte om jag håller med om det där med gammal resp. ny bil.
Är man inte händig kan man inte fixa någon utav dom, och min erfarenhet säger att reparationer av nya bilar på volvo är dyrare än dom äldre som ingår i volvos rabatt.
Men men, den diskutionen hör inte hit :P
av SEpaket
Det är en "Intellegent charger" enligt lådan, det var inte jag som köpte den. Verkar dock vara en biltemaladdare, så frågan är hur kvaliteten är.

Batteriet var i mycket gott skick innan det blev urladdat, så... Dessutom är det ju det att varje tusenlapp man slänger på bilen är ungefär en tiondel av dess värde. På en ny bil värd minst 200 000 så är det ju inte lika stor investering.

Bilia vill ha 1086 för ett nytt batteri så jag har 1086 skäl till att försöka sparka liv i det gamla.
av rid54
Som sagt så kan även till synes döda batterier återuppväckas. Det problem du beskriver kräver dock nästan att du mäter polspänningen med laddare ansluten... Antingen kan batteriet ha sulfaterat och då får man "hög spänning" på polerna (12 - 14 V, dvs laddarens utspänning), eller så har en eller flera celler kortslutits och då får man ständigt låg spänning (10 V eller lägre) över polerna. I första fallet kan det hjälpa att bara låta det stå (på laddning), i det andra är det bara att köpa nytt. Det kan i dessa fall vara nästan bättre med en "ointelligent" laddare, dvs bara en transformator med likriktare, som inte "känner efter" så mycket vad batteriet har för spänning utan bara krämar på. De "intelligenta" prylarna blir ofta lite nervösa om inte batteriet är i någon sorts normaltillstånd och slår då ifrån. Gör gärna provet att koppla batteriet till en bil med friskt batteri (med startkablar e.d.) och se vad som händer...
Användarvisningsbild
av Nexus
Lucif3r skrev:Ska gå att ta bort med handkraft.
Få dit den är värre dock... Jag lyckades inte lista ut hur fasen den skulle sitta så jag sket i den haha :P
Då ska jag förklara med bilder hur det ska sitta.
Pilen på fästet visar klacken som måste sitta i ena uttaget på batterihyllan för det ska kunna gå trycka dit fästet.
Tror bilderna talar för sig själva
Bild

Bild

Bild
av SEpaket
Nå, batteriet verkar inte gå att ladda alls. Förbannat.
av SEpaket
Tommty skrev:testade du det jag skrev?
Tyvärr fanns ett par praktiskt problem. Jag har inte några startkablar längre, upptäckte jag, Sedan har jag parkeringen lite för långt ifrån närmaste eluttag också. Jag vet inte, hur fort måste jag sätta i laddaren efter att jag dragit i ström?

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

D4 VEA dricker olja

Bilen går bra. Dessvärre har vänst[…]

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]