Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Jag lyckas inte demontera batteriet. Polerna sitter som fastsvetsade. Jag vet att det sitter med liten skruv, men minuspolen har lagt sig så jag inte kommer åt med varken skiftnyckel eller polygrip. Någon som har ett knep för att få väck det förbannade batteriet?
Senast redigerad av 1 SEpaket, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Är det bara något tillfälligt jobb du skall göra? Lossa jordledningen, flätan eller kabeln i andra ändan, mot karossplåten. När du har lyft ur batteriet kan du lossa polskon på rätt vis (och sätta fast den så att du kommer åt den i framtiden)
Använd helst fasta nycklar till batteripolskor. Och om man skall vara riktigt noga, så skall dom vara isolerade också.
av SEpaket
Rådlös skrev:Är det bara något tillfälligt jobb du skall göra? Lossa jordledningen, flätan eller kabeln i andra ändan, mot karossplåten. När du har lyft ur batteriet kan du lossa polskon på rätt vis (och sätta fast den så att du kommer åt den i framtiden)
Använd helst fasta nycklar till batteripolskor. Och om man skall vara riktigt noga, så skall dom vara isolerade också.
Batteriet skall ur och med hem för laddning (saknar ström i garaget).

Jag vet, men nu har jag inga fasta nycklar att tillgå, däremot är skiftnyckeln och polygripen isolerade.

Menar du att jag skall lägga jordkabeln mot karossen och sedan lyfta ur batteriet och därefter lossa polerna?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Han menar att du lossar minuspolen i "andra änden" istället, så när du tar ur batteriet följer minuskabeln med ur.
Sen när du har batteriet fritt så skruvar du av minuspolen som det är tänkt, återmonterar kabeln i bilen, och när du sen ska tillbaka med batteriet så vinklar du minuspolen på ett sådant sätt att du i framtiden kommer åt att lossa den.
av SEpaket
Jag har fått loss sladdarna, men det sitter i nägot fäste som inte går bort. Man kan skjuta det mot mitten fritt, men där sitter något svart i plast ivägen.
av SEpaket
Kom igen nu, hur sitter batterifästen på 850?
av SEpaket
Okej, får ta med en skruvmejsel och bända lite försiktigt då.
av SEpaket
Detta blir en följetång... Nu har jag fått ut batteriet, men det laddar inte. Laddaren står på "Standby" hela tiden. Antagligen innebär väl det att jag får köpa ett nytt batteri för någon tusenlapp. Hurra... Är man inte händig skall man nog fan inte ha en gammal bil.
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]