NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skorpan1
Någon som vet vart man finner dom bästa hjulager fram till en Volvo V50 2007 2,4 140 hästars.
Då jag behöver byta på båda sidorna så vill jag satsa på kvalitet. så det håller.
Läst om många som säljer på blocket men vågar man satsa på billiga hjulager ?
Och om SKF lager är något att ha och vart man får tag i dom billigast och vilket lager av deras märke man ska ha vad det hjullagret model betekning är och är det samma märke på lagret på både höger och vänster sida=?
av strannio
SKF säljs på Bds , helt okej lager, annars Volvo original! Inte lagren som är det dyra, det är jobbet, om man nu inte gör det själv!
av kvillebäck
Jag bytte själv. Det tog för mig 3.5 timmar och då ingick en halvtimme i frys/ugn. Kan absolut göras mycket snabbare om man förbereder sig lite.

Jag gav 1311:- för ett SKF-lager till V50 2010. Jag tror jag fick lite rabatt.
av berrabus
Kvillebäck, kan du förklara lite mer i detalj hur du gjorde map på frys/ugn-grejen och hur svårt var det att få ur/i lagret?

Måste byta ett inom de närmaste dagarna.
av armstarke
Gärna lite mer info om den här frys/ugn grejen,vilken del ska man ha i frys respektive ugn...
vad bör man tänka på samt behövs specialverktyg gärna lite mer info om detta ni som bytt på detta sätt....
är det hela hjullagerhuben man ska ha i frysen???

Med vänlig hälsning mattias
av kvillebäck
Lageret skall ligga i frysen. Jag hade den där ca 25 minuter och det var tillräckligt.

Att ta ur det gamla lagret ur hjulhubben eller vad den tekniska termen är var inga bekymmer. Jag lade den mot trottoarkanten och slog ur lagret med en hammare och en 1/2" förlängare som don. Det gick trögt hela vägen. men var inte svårt.

Sedan lirkade jag loss ABS-sensorn med två flatmejslar och mycket olja. Detta bedömmer jag som den känsligaste biten.
Efter detta är det bra om du tar ett slippapper eller smärjelduk och gör rent där det nya lagret skall i.
Sedan in med "hubben i 250 grader i ugnen. Jag lade in den i kall ugn och vred på. efter aktuell temperatur uppnåtts så väntade jag ca 10 minuter innan jag tog ut hubben och FORT i med lagret direkt från frysen. Därefter kylde jag SAKTA med lite kallt vatten så att hjullagerfettet inte skulle koka. Ett par blöta trasor hade gjort jobbet lika bra. Det kanske är ett onödigt moment men jag tog det säkra före det osäkra. Kyl försiktigt. Jag var lite orolig att hubben skulle spricka men jag tror det är liten risk.
av berrabus
kvillebäck skrev:Lageret skall ligga i frysen. Jag hade den där ca 25 minuter och det var tillräckligt.

Att ta ur det gamla lagret ur hjulhubben eller vad den tekniska termen är var inga bekymmer. Jag lade den mot trottoarkanten och slog ur lagret med en hammare och en 1/2" förlängare som don. Det gick trögt hela vägen. men var inte svårt.

Sedan lirkade jag loss ABS-sensorn med två flatmejslar och mycket olja. Detta bedömmer jag som den känsligaste biten.
Efter detta är det bra om du tar ett slippapper eller smärjelduk och gör rent där det nya lagret skall i.
Sedan in med "hubben i 250 grader i ugnen. Jag lade in den i kall ugn och vred på. efter aktuell temperatur uppnåtts så väntade jag ca 10 minuter innan jag tog ut hubben och FORT i med lagret direkt från frysen. Därefter kylde jag SAKTA med lite kallt vatten så att hjullagerfettet inte skulle koka. Ett par blöta trasor hade gjort jobbet lika bra. Det kanske är ett onödigt moment men jag tog det säkra före det osäkra. Kyl försiktigt. Jag var lite orolig att hubben skulle spricka men jag tror det är liten risk.
Tack.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vill minnas att det ska finnas färdigrenoverade enheter så man slipper böka ut och in lagret hos ad bildelar. Minns inte priset dock men kanske kan det vara värt att kolla upp.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]