Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vento
Hej
köpte en felkodsläsare som heter Elm 327 för jag läste att den skall funka med S/V70.
Men när man har anslutit den via bluetooth till surfplattan och sen startat programmet torque och den börjar leta efter rätt protokoll står det bara Not connected to ecu.
Följt denna guide hur man skall ansluta
Spoiler »
Då undrar jag vad felet kan vara?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SA4AQS skrev:Men varvtal och så ska väll fortfarande fungera även om det är en -98?

Nej. Eftersom ECU'n kör ett helt annat protokoll än vanliga OBD, så får fekodsläsaren(i detta fall ELM327) ingen kontakt öht. med ECU'n, och kan därför inte läsa något som ECUn skickar ut.

Det kan jämnföras med att koppla in en USB enhet i datorn utan att instalera någon typ av drivrutin. Datorn har ingen aning om vad den ska göra med enheten du nyss stoppade i och således fungerar den inte.
Det är samma sak här, ELM327 saknar helt enkelt stödet för prokollet volvo 96-98 använder sig utav (som verkar vara ett helt mysterium, vissa säger att det är KWP-2000, men det stämmer inte riktigt heller), och eftersom det verkar så svårt att lista ut, samt att användnignsområdet är begränsat, så finns det mig veterligen ingen felkodsläsare som stödjer volvo 96-98 förutom en vanlig seriell kabel med vol-fcr.

Det finns rapporter att vissa har kunnat utläsa felkoder på sina 96-98, men det verkar variera något fruktansvärt och fungerar bara på vissa motorstyrsystem.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]