Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ska boka tid för frugans V40. Ser nu att Bilprovningen vi åkt till de senaste sex åren nu har förvärvats av "Besikta". De vill debitera 395 kr för en kontrollbesiktning, drygt 23% mer än Svensk Bilprovnings 320 kr. Kollade runt lite bland konkurrenterna: Dekra tar också 395 kr. Opus nöjer sig med 320 kr, men har ett svagt stationsnät i Västsverige så det är inget alternativ för mig.

Ok. Då vet vi att en avreglerad bilprovning drar med sig prishöjningar. Vad kan det finnas för nyttor med att dessa nya aktörer poppar upp? Blir besiktningsteknikern mer noggrann för att han nu har t.ex. Dekra som arbetsgivare?

Jag ses naturligtvis som en bakåtsträvare, men är skeptisk till vad avreglerad bilprovning ger mer än utökad administration.
Räkna på det.
4 bilar /timme ger 1580:/anställd förutsatt att alla platser fylls upp.
Ofta stora lokaler + markyta som kostar pengar.
Tror det är mer lönsamt att starta bilmeck isåfall.
Ja man kan ju undra var den utlovade "konkurrensen" tagit vägen.. suck.

Sen undrar man om det ibland släpps igenom bilar som borde fått körförbud.. Det kan ju inte vara bra för kundbasen om man börjar underkänna massa kunders bilar.. bättre att släppa igenom så kommer de tillbaka och man tjänar mer pengar.
Ah.. smart där... om alla kommer överens om att göra så kan dom ju tjäna ännu mer!
Guligan skrev:Jag ses naturligtvis som en bakåtsträvare, men är skeptisk till vad avreglerad bilprovning ger mer än utökad administration.
+1 (alltså jag har samma åsikt)
Om du är intresserad, så finns hela bakgrunden att läsa om i följande:

Skattekontoret har gjort en sammanfattning av regeringens syfte:
"(prop. 2009/10:32) föreslog regeringen att monopolet skulle avskaffas. En omreglering ansågs kunna skapa en väl fungerande marknad med effektiv konkurrens som i sin tur skulle:
•främja ett rationellt och kostnadseffektivt besiktningsförfarande,
•bidra till utveckling av ny kontrollmetodik,
•leda till rimliga priser för besiktningstjänster,
•innebära att tillgängligheten till besiktningsmöjligheter även fortsättningsvis skulle vara god i hela landet, samt
•ge valfrihet och möjlighet för kunderna att påverka serviceutbudet.
46
I och med detta skulle även fler arbetstillfällen på besiktningsmarknaden skapas, eftersom ökat öppethållande kräver fler anställda (prop.2009/10:32).
I propositionen framgick att omregleringen skulle ske på ett sådant sätt att trafiksäkerheten och miljökontrollen kunde förbättras. Verksamheten skulle anpassas till den svenska huvudregeln om öppna system för provning och kontroll"
http://www.statskontoret.se/upload/Publ ... 201210.pdf

Regeringen Prop. 2009/10:32
http://www.regeringen.se/sb/d/12167/a/133169

Regeringens proposition 2009/10:32 Fordonsbesiktning
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... tn_GX0332/
Enda fallet där en avreglering gjort saker billigare för konsumenten är telefoni, speciellt mobiltelefoni. Lönsamheten fixade operatörerna genom att hitta på en massa nya tjänster som kunderna tro sig behöva :D

Elektriciteten blev dyrare.
Apoteken höjde priserna.
Hyrorna höjdes.
Tågresa det blev dyrare.
llesrof skrev:Enda fallet där en avreglering gjort saker billigare för konsumenten är telefoni, speciellt mobiltelefoni. Lönsamheten fixade operatörerna genom att hitta på en massa nya tjänster som kunderna tro sig behöva :D

Elektriciteten blev dyrare. Och Fakturorna blev helt ogenomträngliga
Apoteken höjde priserna. Och nu börjar man lägga ner Apoteken i olönsamma områden
Hyrorna höjdes. Med god hjälp av regeringens utlägg om Marknadshyror
Tågresa det blev dyrare.
5 Olikka Operatörer som skall samsas
Vem är förvånad ? Väljer man kapitalistiskt styre så får man kapitalistiska lösningar. = Enkelt bondförstånd.
Freddie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]