Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PTV
Somliga piratdelar har samma kvalitet som originaldelarna där de två ibland tillverkas på exakt samma ställe.Andra piratdelar håller lägre kvalitet.Att lista ut vilka är däremot ett problem ibland.
av Volvo742
En som jag känner som jobbar på volvo säger att dem brukar köpa bildelar från t.ex biltema eller Kina och sen så säger dem att det är volvo original.
Det brukar oftast röra sig om klammer, gummiringar, packboxar, packningar, tätningar, rör, slangar, plastlådor, fjädrar, remmar, filter osv.

Men när det rör sig om vattenpumpar, generatorer, servopump, bak och framlyktor, LMM, lambdasond så är det äkta volvo som har bara stått på lager i flera år då ingen köper dessa.
Användarvisningsbild
av Nexus
haha så du menar att en oljepluggs packning på volvo för 26:-!!!! är sämre än den som tex skruvat säljer för 11:- som ser exakt lika ut. Snacka om prispålägg på volvo då den packningen inte kostar många kronor tillverka.....
kan även tex ta "plastpoppnitarna" till innerskärmar mm .Volvo tar 17 :-/st för de, på nätet kostar likadan 8:-/st.
Har inga problem med klapperstag från biltema har hållt flera år :-)-)
av Droopy
Platnitarna kan du köpa en kart med 100st för ett par hundralappar på tex Swecon, det är nämligen samma plastnitar som används på bla hjullastarna osv.
av roh66
Tja!
Jag tycker att detta är en mycket interessant fråga.
För ingen vet vilken piratdel som håller bra kvalitet,vissa pirat är bra,andra är rena skräpet.
Märket som står på förpackningen säger ingenting,då man inte med säkerhet vet vem som tillverkat innehållet. Och ibland är det ingen märkning/tillverkare alls.
Så vem kan man lita på???
Jag har lärt mig spara på kvittot.
Finns inget roligare än gå tillbaks med skiten och kvittot i handen.
Men visst Original är oftast ok,men inte bättre än det bästa pirat. :wink:

Mvh.R.

ps: Till Volvo 740 tex. så går det inte alltid köpa "original" då man inte får samma som var på bilen då den tillverkades. :???:
av JT855
Nexus: Om det var mitt inlägg du svarade på så fattade du väl ändå att det inte var brickor jag pratade om? Kallade det packning om du vill, men det är en bricka... Nu pratar jag t.ex om volvos "packning på tub, vevaxeltätningar, styrleder osv... Det som är tillverkat i plast, gummi mm. Jämför mot orginal så ser du hur mycket plast det är i alla gummidelar som är pirat.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Nexus skrev:haha så du menar att en oljepluggs packning på volvo för 26:-!!!! är sämre än den som tex skruvat säljer för 11:- som ser exakt lika ut. Snacka om prispålägg på volvo då den packningen inte kostar många kronor tillverka.....
kan även tex ta "plastpoppnitarna" till innerskärmar mm .Volvo tar 17 :-/st för de, på nätet kostar likadan 8:-/st.
Har inga problem med klapperstag från biltema har hållt flera år :-)-)
har hittat ett ställe där jag får silvriga för 2.50 kr styck :D 17 spänn e fan rån för en nit

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]