Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
jag skulle byta fjädersäten fram, men de två muttrarna på styrknogen sitter så hårt att jag inte mäktat få loss dem. Jag har stålborstat, sprutat flera omgångar med 5:56 bankat försiktigt men bestämt och även värmt muttrarna med en gasolbrännare, men nej, det har inte gått att få loss dem. Nu funderar jag på om muttrarna är gänglåsta med något slags klister, som gör att jag inte får loss dem. Kan det faktiskt vara så att de är klistrade?

Jag tror att jag kan vara hjälpt av Julas lilla gassvets http://www.jula.se/portabel-gassvets-tu ... -90-218530, vad tror ni är svetsen lösningen på mitt problem?

Jag har Haynes handbok för bilen ifråga en 850, årsmodell 1995, B5252S
Nej det är inte den jag menar. Den del jag kallar för styrknogen påminner inte så lite om en hand som håller om fjäderbenet och är fäst med två bultar (17 mm?) med muttrar med ett litet brätte på (ser med lite fantasi ut som en hatt utan "tak"). I höjd med bromsskivans övre kant ungefär sitter styrknogen.
Jag lutar nu åt att köpa en kraftigare kompressor i stället för gassvetsen. Läste nämligen att fler haft problem med att få loss dessa muttrar och att mutterknack var lösningen. Ska kolla på Julas kompressorer, de har en för "de tyngre arbetena" som de säljer för 1200 kr (art.nr 200013).
då är jag med, infästningen alltså.

Dem satt redigt dom med, rundade nästan av båda innan jag fick av dem.

får du plats med en mutterknackar där då? redigt tight i hjulhuset.

Jag satte en blocknyckel som vilade mot skivan/skölden och på andra sidan tog jag ett spärrskaft och ett längre rör för bättre kraft.
Tommty skrev:då är jag med, infästningen alltså.

Jag satte en blocknyckel som vilade mot skivan/skölden och på andra sidan tog jag ett spärrskaft och ett längre rör för bättre kraft.
Tack för hjälpen. Jag gjorde precis som du skriver och det fungerade bra. Jag var också och köpte bättre anpassade verktyg än de jag hade och det gjorde också sitt till.
B230fk saknar kraft

Känns det som att den saknar effekt när […]

Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]