Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter7705
Hej , jag bytte tändstift för ca en månad sen och dom gamla var lite sotiga , härom dan hade jag ur dom nya stiften för att kolla elektrod avståndet och då var dom med lite sotiga . Motorn är lite små ryckig när den är kall men går bättre efter ca 2-3 min . Sen så känns det som motorn går bättre när den är medel varm än när den är uppe i temp. Jag får även avgas smällar när jag gasar och släpper gasen . Jag har bytt bensin filter , gjort rent spjällhus och luftmasse mätare . Det känns ju som om den går för fett , e inte riktigt nöjd med axet i motorn heller . Nu vet jag inte vart jag ska titta efter mer . Volvo har kollat felkoder och det finns inga , men nåt e ju fel iaf . Jag behöver mer tips och idéer på vad det kan vara . Den går inte jätte dåligt men det är det där lilla sista som saknas när man trampar. .den har gått bättre än så här . Och just det ja motorn är 2.5t från 2007 . Jag är väldigt tacksam för alla svar jag kan få , mvh peter
Användarvisningsbild
av Jackson75
Känns det som turboeffekten saknas? Skulle kunna vara magnetventilen. Men att den baktänder borde ju inte bero på det..
av peter7705
Magnet ventil är bytt och tempgivaren som sitter i termostat huset är också bytt .
av Andis
Kolla så du inte har avgas läckage före en lambda sond som lurar den att bilen går magert och ger den för rik bränsleblandning för att kompensera syret som kommer med avgaserna.

Alternativ lambda sonderna som är något fel på 1 eller flera. Tror inte att en 2007 har endast en lambda sond har för mig att det vart lag på flera redan i början på 2000 talet för att undvika fel dosering av bränslet.

Men se det här som idéer till mer fel sökning jätte svårt att säga någon med säkerhet utan att kört bilen och läst fel koder eller kört med live monitor och se vad den visar för värden under gång.

Lycka till.
Med vänlig hälsning,
Andis
av peter7705
Okej , tror du man kan se med vida dice om motorn går för fett pga defekt lamda sond ? Jag skall se ifall liften är ledig på jobbet till helgen och hissa upp bilen med motorn på tomgång och se ifall det läcker nån stans .
av Andis
Har tyvärr inte haft chansen att köra vida dice så vet ej vad det kan.

Brukar själv köra med en universal obd2 läsare som kan visa tändkurva temp lambda värden live under gång.

Även täppt katalysator kan vara ett tänkvärt fel.

Du kan inte lägga upp ett kort på ett stift?
Tänk på att legat ett tag med jämn fart typ 70 eller något liknade. Runt 2000 Rpm en stund.
Annars kan det vara missvisande färg på stiftet.

Med vänlig hälsning,
Andis
av peter7705
Jag har dom gamla tändstiften kvar , dom ser likadana ut allihop . Ska ta kort på dom och se ifall jag lyckas lägga upp på forumet .
av peter7705
Hej , nu går bilen lite bättre . Bytte dumpventilen ( membran och fjäder i den befintliga ) . Nu laddar turbon 0.6 bar men den sotar lite granna när man gasar upp motorn och puffar till en gång när man släpper gasen . Från tomgång till ca 4500-5000 varv . Jag skall prova och byta ut mina denso tt stift mot ngk iridium ix och se ifall förbränningen blir bättre , hoppas på det iaf . Nu känns det att det finns en liten stress fläkt under huven iaf :)
Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars.[…]

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]