Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Hej!

Jag var på Volvo idag och köpte en ny avgastätning och en avgasklämma. Totalt gick allt på 442 kr. Jag kände mig direkt blåst, kränkt, förnedrad, rånad, hatad, lurad osv.

Men då har jag en liten tanke som lyser som säger "Volvo säljer orginaldelar. Orginaldelar är kvalité". Sen hör jag många kritiker säga att biltema/skruvat osv har exakt samma kvalité som Volvo.

Stämmer detta?
Gjorde jag rätt som att köpa orginaldelar eller skulle jag hellre köpt från skruvat.se ?
Vad är det för kvalité som skiljer?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det som gör det spännande är att det är mycket få som vet vilken pirat som är bättre än original och tvärt om för den delen. Sen vet man ju med största sannolikhet får original via Volvo men men köper man exempelvis Volvo original online kan det lika gärna vara pirat i en kartong som inte ens Volvo ser skillnad på.

Men det är ju detta forumet utomordentligt bra på, att meddela vilka saker man tycker fungera sämre eller bättre än original.

Frågan i ditt fall är att skruvat mm fungerar säkert mycket bra, möjligen en fråga om passform?
av Henke3
Det enda jag har väldigt negativa erfarenheter av är bromsklossar.
Pirat dammar hemskt mycket mer, sämre livslängd samt många gånger är belägget smalare,
vilket göt att du får en större oanvänd yta på skivan. Ställer till det när du byter belägg nästa
gång och det är korrekt storlek.
Piratskivorna till 850 är många gånger olackade, original svartlackade.
av Volvo742
Avgasklämmor på 850 original är icke galvade. Pirat så är dessa galvade och billigare.
av Andis
Ibland blir jag lite så här att om nu orginal delarna ska vara så otroligt bra varför går dom sönder så tidigt då?

Avgassystem orginal = hur bra som helst. Är mycket tveksam på att köpa pirat delar när det gäller avgassystem.

Tändstift lika så tycker orginal fungerar bäst.

stabilisator stagen på n serien.

Om originalen pajar efter 15000 mil är det väll ingen vidare kvalité på dom. Vet dock inte om dom var byta tidigare? Men låt oss gissa att det var originalet.
På tidigare bilar har dom hållit betydligt längre.

Då undrar man blir det något bättre av att köpa dom orginal igen?
Eller hur kommer kopiorna hålla?

Nu har jag visserligen haft otrolig otur med kopiorna av dessa stag och fått byta var 2000 mil. Men kanske alla är så har provat 2 olika nu första sorten torka gummit sönder andra sorten börjat klappa irriterande.

Framfjädrar och bärarmar har kört med pirat nu ett år fungerar jätte bra samt såg jätte fina ut och perfekt passform. Fjädrarna stod till och med att dom var svensk tillverkade hör och häpnad eller kan jag läst fel?

Får nog säga som slutsats. Vissa delar är det bara orginal eller uppgradering delar som gäller. Andra spelar ingen roll kan man lika bra ta dom billigaste pirat delarna.
Vissa delar år så dyra orginal att det är inte försvarbart att ens lägga dom pengarna på en äldre bil med många mil. (Detta gäller väll framförallt vissa stora tyska bilar och framvagns priserna på delar till dom)

Med vänlig hälsning,
Andis
av JT855
Klapperstagen till 850 är då värdelösa pirat. Bytte bägge till förra besiktningen... Nu när jag besikta så påpeka han att dom snart är till att byta... Vet dock inte om orginal håller nå länge. Pirat kostar ju 150:- för bägge sidor så man får väl några omgångar på en omgång orginal...
av Andis
Funderar på att ta bort klapperstagen helt så less på att byta varje år.

Men en stor tröst man får många såna stag på biltema för samma pengar som ett orginal.
av Volvo742
Klapperstaget?
Vart sitter det?

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]

B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]