Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grim10
För drygt 1 månad sedan köpte jag en xc60 2010 hos kvd. Nu ser jag att klädseln i förarsätet börjar spricka på sidan. Det är inte jättemycket men tittar man nära ser man små sprickor i syntetmaterialet. Känns inte speciellt roligt då det antagligen bara är en tidsfråga innan det blir såpass sprucket att det verkligen syns. Vad kan man göra? Finns det något medel eller dylikt för att skydda syntetlädret eller textilen ( tror det heter d tec) ? Kan jag reklamera detta till kvd då detta inte var upptaget i beskrivning på bilen? Kan jag kräva något direkt av Volvo ( års 2010, har gått. 11000 mil )

Tacksam för hjälp i frågan..,
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det T-tec? Tror inte det fanns i XC60? Det har funnits hos volvo sedan 2005 då S40/V50 lanserades och har tyvärr inte blivit bättre med åren. Jag vet dock att Volvo har haft en hyffsat generös goodwill på detta, så jag skulle nog kolla med en handlare först om det är något Volvo centralt vill hjälpa dig med.

Jag tror det är svårt att reklamera till KVD efter så pass lång tid som det ändå är.

/Martin
av Grim10
Ja, T-tec heter den.
Nån som varit ute för liknande och har tips och räd hur jag skall gå tillväga.
Kan man göra något för att förhindra ytterligare sprickbildning?
av specos
Du har defacto godkänt bilens skick vid utlämnandet av KVD så jag tror det blir svårt med reklamation till dem.
Ta bilen och visa upp den hos Volvo. Det du kan ha lite emot dig är milantalet, kan vara på gränsen. Annars får du köpa ny klädsel inkl montering för cirkus 4 000 kr (åtminstoen till V50). Eller lev med det om du ska ha bilen ett tag...
Användarvisningsbild
av joel80
KVD är en "bilfirma" som vilken annan och måste följa svensk lag. Enligt konsumentköplagen ska alla fel som uppstår inom 6 månader räknas som ursprungliga (om det inte är uppenbart att köparen orsakat dem, bevisbördan ligger hos säljaren).

Att du "godkänner" bilen vid köp har ingen betydelse, däremot allt de skrivit på beskrivningen om eventuella defekter eller problem. Undersökningsplikten är inte speciellt hög när man köper av firma.. upplysningsplikten är desto högre. :)

KVD själva skriver så här:
Vad händer om det uppstår fel på objektet efter köpet?
Fanns felet innan leveransen skall du reklamera till KVD. Vi kan då reparera, eller ev. ge dig prisavdrag eller köpa tillbaka objektet. Fanns felet angivet i beskrivningen kan KVD inte hjälpa dig. För fel som uppstår efter leverans ansvaras ej. Alla reklamationer ska anmälas skriftligen till [email protected]
Vad gör jag om jag inte kommer överens med KVD vid en reklamation?
Du kontaktar konsumentvägledaren på din ort. Konsumentvägledaren förklarar vad som gäller och kan om det är lämpligt hjälpa dig med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden ARN. KVD följer, om detta skulle förekomma, ARN:s beslut.

Som sagt så är alla fel som hittas inom 6 månader ursprungsfel och är alltså ett fel som räknas som ursprungsfel. Att KVD skriver För fel som uppstår efter leverans ansvaras ej. har ingen betydlesen, man kan inte friskriva sig från konsumentköplagen.

Du kan ju se om Volvo tar det på Goodwill.. men annars är 1 månad sen köp väldigt kort tid. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Om vi nu bortser från garanti och goodwill mm. OM man kan köpa enbart klädsel för några tusen så känns det rätt bra ändå. Värre är det om hela stolen ska bytas.
I Volvia försäkringen trygghetspaketet tror jag det ingår något till insidan av bilen. Så spiller du en kopp kaffe i bilen så ersätts du. Ja resten kan ni räkna ut själva :wink:
Användarvisningsbild
av ThomasT
Perra83 skrev:Om vi nu bortser från garanti och goodwill mm. OM man kan köpa enbart klädsel för några tusen så känns det rätt bra ändå. Värre är det om hela stolen ska bytas.
I Volvia försäkringen trygghetspaketet tror jag det ingår något till insidan av bilen. Så spiller du en kopp kaffe i bilen så ersätts du. Ja resten kan ni räkna ut själva :wink:
Ja, det ska gå att köpa lös klädsel, jag kollade till min och de skulle ha typ 2500kr för klädsel till sittytan.
Brainy skrev:Volvo har bytt spräckta kinetic-klädslar på löpande band på goodwill.
Ja, men till R-design klädseln var de inte alls generösa, där vart det blankt nej...

.

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]