Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#770765
Hej alla

Kan detta vara sant. Min syrra köpte en V70 1,6D DRIVe 2010 års modell med 5000 mil på mätaren hos Volvo.
Efter en vecka och 15 mil vägrar bilen starta. Jag var där för att beundra nyfövärvet. Vi tog en tur(gick som en dröm) och sen en fika.
När vi skulle åka igen - tvärdöd. Startmotorn snurrar men inget händer inte antydan till tändning. Försöke många gånger med samma resultat.
Bilen till verkstan. Nu kommer det konstiga.
Efter koll hos Volvo säger man att bilen har stått ca tre mån hos försäljaren och det tål den inte måste köras oftare det är ju en diesel.
Det blir konstigheter i tanken(gegga).
Har nån mer råkat ut för detta?
#770777
Har inget med bilen att göra utan med bränslet som är idag. Sök på dieselbakterie så hittar du en hel del läsning till syster.

Rådlös, ja visst är det märkligt att dom inte ser till att bilarna rullar som dom ska.
#770783
I så fall får volvo stå för den kostnaden. En så pass ny bil ska starta lätt och gå som en dröm. :-DD
Visst kan det bli rötslam i tanken men det har jag bara råkat ut för på traktorer, Man tycker ju ändå att volvo borde tömt ut bränslet
under den tiden :/ :evil:
I instruktionsboken för min 740 står det specifika instruktioner angående Vinterförvaring och undanställning :!:
Om bilen var diesel driven skulle man göra på ett annat sätt. Har för mig att det stod nått om att tillsätta 15% bensin i tanken eller nått sånt för att undvika bakterier m.m.
#770838
Jag kan bidra med den här länken (2 st): http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm

Bensin var det nog inte man skulle tillsätta. Möjligen motorfotgen, men jag tror inte det finns längre. Men det var väl för att förhindra paraffinutfällning i bränslet?
Det finns motmedel mot dieselbakterier. Grotamar är ett sökbart ord. Fritidsbåtbranschen vet mer om detta. Har man blivit drabbad av bakterierna gäller att man måste få bort dom först innan man häller i något motmedel.
#770841
Bara att lämna in hos försäljaren och be dom fixa.. du borde kunna få lånebil också utan problem om det är en seriös handlare. Det ska inte kosta dig en krona för dig att få det fixat! Du har all konsumenträtt på din sida här.. :)
#770878
När jag hade nyköpt förra bilen (bmw) så ville den på att tjuvstanna när jag hade lite diesel i tanken, gick bra när det var mycket. Efter lite felsökning så upptäcktes att det var en hel del vatten i tanken och massor av sån där svart gegga som i länken. Snubben på verkstan trodde det berodde på att förra ägaren antingen tankat diesel av riktigt dålig kvalitet eller tankar ur nån cistern som stått länge. Som tur var räckte det med rengöring av tanken och renspolning av hela systemet.
#771004
Gissar du nu bara eller? Det kan gå väldigt snabbt om förutsättningarna är de rätta.. temperatur, stillastående och kanske lite kondesvatten i tanken..
Självklart kan andra klara sig, det bevisar väl inget annat än att det i just den tanken inte uppstått bakterietillväxt?

Mer läsning:
http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/b ... eselbilar/
http://www.dn.se/ekonomi/bakterier-slar ... elmotorer/
http://www.jts.se/dieselbakterier.htm
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar ... 869133).gm
http://www.rodhe.se/produkter/bakteriebekampning.html
#771037
Hej igen

Kul med alla inlägg.
Kan nu tillägga att säljaren tog på sig hela reparationen. Hade ju bara haft bilen en vecka och kört 15 mil.
Det kan inte blivit billigt för dom. Byte av tank och armatur inkl mätare pump. Alla bränsleledningar. Högtryckspumpen med fördelningsrör och alla insprutare.
Tycker att Volvo skött sig mycket bra.
Men ska det här verkligen behöva vara ett problem idag. Trodde att filtret ska ta bort alla partiklar som inte hör hemma i insprutningssystemet.
Vet inte tillräckligt men man kan ju spekulera i att små bakterier som passerar filtret och bara förbränns när man kör regelbundet. Vid längre stillestånd
växer de till sig mellan filter och spridare. Fast då borde ju inte bilen gå 15 mil innan stopp.
Verkar vara ett problem som bensinbolag och biltillverkare bör lösa.
Felkod

Vad ska där vara kopplat? Där ska ju i[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]