Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Hej!

Jag har ingen motorvärmare då min bil kommer från Stockholm. Har ni ett bra förslag på en motorvärmare som jag kan koppla in?
av Rådlös
Det finns en nu aktuell tråd om motorvärmare på forumet. Läs den.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=49301

Men rent allmänt kan man säga: Du kan i princip köpa vilken som helst. Dock inte insticksvärmare i blocket. Finns ingen passande till din motor. Köp inte heller den anliggningsvärmaren som är avsedd för din motor, Volvo original. Den har dålig verkningsgrad och dålig funktion. Förutom dessa två modeller kan du välja på en handfull olika slangvärmare. Allt är bättre än inget.

Det är inte varmare vintrar i Stockholm än övriga landet, så det är inget skäl till att din f.d. Stockholmsbil skulle sakna motorvärmare.

Ett tillägg: Jag tog för givet att du avsåg elektriska motorvärmare. Det finns som bekant, bränsledrivna motorvärmare också, men det är en annan historia som kräver en förklarande tråd också.
Rådlös skrev:Det finns en nu aktuell tråd om motorvärmare på forumet. Läs den.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=49301

Men rent allmänt kan man säga: Du kan i princip köpa vilken som helst. Dock inte insticksvärmare i blocket. Finns ingen passande till din motor. Köp inte heller den anliggningsvärmaren som är avsedd för din motor, Volvo original. Den har dålig verkningsgrad och dålig funktion. Förutom dessa två modeller kan du välja på en handfull olika slangvärmare. Allt är bättre än inget.

Det är inte varmare vintrar i Stockholm än övriga landet, så det är inget skäl till att din f.d. Stockholmsbil skulle sakna motorvärmare.

Ett tillägg: Jag tog för givet att du avsåg elektriska motorvärmare. Det finns som bekant, bränsledrivna motorvärmare också, men det är en annan historia som kräver en förklarande tråd också.
Det finns insticksvärmare till hans bil på Volvo och anliggningsvärmaren tillverkas inte mer av Volvo utan det är insticksvärmaren som gäller om det ska vara original.
av JT855
Rådlös, vilken sten brukar du gömma dig under hela vintrarna? Tror du på fullt allvar att vintern är ens i närheten av lika kall i stockholm som i norra delarna av landet?
av *pettson*
Med tanke på nivån som gällt i mångt och mycket då inga standardiserade lösningar varit dom rätta, så gäller att ersätta undre motorplasten med en 3mm plåt. Gärna en gammal motorhuv till lämplig traktor. Kanske grovyxad med våld?
Sen gäller ett fyrfat och i vanlig ordning glödande kol några timmar innan körning.

För den hugade spekulanten så finns som sagt en uppsjö med värmare som alla kräver sin fantasi vid montering för att bli riktigt bra.
Ska det dessutom bli RIKTIGT bra, då förmodar jag att bilen förses med en extra vattenpump/laddare och ställs vid en stolpe så motorvärmarfunktionen kan upprätthållas i hela systemet.
Annars återstår att ta in nån ur FAS3 och låta denne bo i bilen under dagen så han/hon kan tända fyrfatet i tid.

Vad som är en lämplig motorvärmare annars, avgörs av den som ska betala kalaset. Beroende på montering, fabrikat, utförande och märke, samt kringutrustning.
av Rådlös
JT855: Jag vet att det är kallare ju längre norrut man kommer på vintern. Men den måttliga kylan, jämfört med Norrbotten, i 08-området är tillräcklig för att motivera en motorvärmare. T.o.m i Skåne gör en motorvärmare god nytta på vintern.
av Volvo742
*pettson* skrev:Med tanke på nivån som gällt i mångt och mycket då inga standardiserade lösningar varit dom rätta, så gäller att ersätta undre motorplasten med en 3mm plåt. Gärna en gammal motorhuv till lämplig traktor. Kanske grovyxad med våld?
Sen gäller ett fyrfat och i vanlig ordning glödande kol några timmar innan körning.

För den hugade spekulanten så finns som sagt en uppsjö med värmare som alla kräver sin fantasi vid montering för att bli riktigt bra.
Ska det dessutom bli RIKTIGT bra, då förmodar jag att bilen förses med en extra vattenpump/laddare och ställs vid en stolpe så motorvärmarfunktionen kan upprätthållas i hela systemet.
Annars återstår att ta in nån ur FAS3 och låta denne bo i bilen under dagen så han/hon kan tända fyrfatet i tid.

Vad som är en lämplig motorvärmare annars, avgörs av den som ska betala kalaset. Beroende på montering, fabrikat, utförande och märke, samt kringutrustning.
Helst skulle det passa bra med en pump som värmer vattnet samtidigt när den pumpar. Men jag vet inte vart man kan få tag på en sådan.
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]